Terwijl in Europa het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 is goedgekeurd en zowat elke nieuwe auto die op de markt komt enige vorm van elektrificatie krijgt om de CO2-uitstoot te drukken, is er aan de andere kant van de Atlantische oceaan nog plaats voor excessen. En voor auto’s die mensen moeten overtuigen die de ‘gewone’ Ford F-150 Raptor wat braaf vinden…
V8!
Niet dat die ondergemotoriseerd is, maar hij kreeg wel geen V8 onder de kap. Hij moet het doen met een 3.5 liter V6 EcoBoost. Je weet wel, het blok uit de Ford GT, maar dan gedetuned van 600 naar 450 pk. En dat is wat nipt in een Amerikaanse performance pick-up, zeker als je weet dat de 6.2 liter V8 in de RAM TRX 702 pk levert. Ford gaat daarom zijn F-150 bouwen in een R-versie met 5.2 liter V8 uit de Mustang Shelby GT500, die dankzij een compressor niet minder dan 700 pk levert aan de vier wielen, via een automatische tienbak!
Daarnaast kreeg het blok een reeks aanpassingen om zijn duurzaamheid te garanderen in een voertuig met deze omvang en gewicht, zoals een extra grote oliekoeler. Om plaats te maken voor de V8 krijgt de motorkap van de Raptor R een ‘power dome’ en de assen worden versterkt om het hoofd te kunnen bieden aan het extra vermogen. Er is ook een actieve uitlaat om het motorgebrul beter tot zijn recht te laten komen.
Baja Mode
Uiteraard blijft de ‘R’ natuurlijk ook gewoon een Raptor, met de daarbij horende ophanging met bijzonder lange veerwegen en speciale Fox schokdempers. Door die vering en zijn 37 duim grote banden beschikt hij over een bodemvrijheid van 13,1 inches, of 33 centimeter. Ideaal voor je doordeweekse woestijnrally, waarvoor je in de drive modes kiest voor ‘Baja’.
De Ford F-150 Raptor R gaat eind dit jaar in productie, en maakt uiteraard niet de oversteek naar het Oude Continent… tenzij via parallelimport. Wij krijgen wel de Ranger Raptor.