In navolging van de compactere Puma SUV besliste Ford om ook zijn Kuga SUV een kleine verjongingskuur te geven voor 2024. De Kuga blijft een belangrijk ‘familiemodel’ voor het merk, sinds de Mondeo en de monovolumes S-Max en Galaxy uit het aanbod van het merk geschrapt werden. De Kuga werd op die manier hét model bij uitstek voor gezinnen die op zoek zijn naar een Ford met verbrandingsmotor. Een SUV die nog fossiele brandstof slikt, terwijl zijn nieuwere broers, de Ford Explorer en de Ford Capri, enkel elektronen lusten. Voor het modeljaar 2024 besliste Ford echter om de 2.0 liter diesel te schrappen uit de catalogus van zijn SUV. De Kuga 2024 blijft wel verkrijgbaar met een 1.5 liter turbo benzine met 150 pk of als hybride en plug-in hybride. Twee geëlektrificeerde motorisaties die meteen ook verder geperfectioneerd werden.
Design Ford Kuga
LED-balk
Maar voor we de technische verbeteringen onder de loep nemen, bekijken we eerste de esthetische nieuwigheden van de nieuwe Kuga. We zien voor deze 2024-versie meteen nieuw nieuwe neus, met daarboven een meer gespierd ogende motorkap. Net zoals bij eerdere modelupdates van Ford gaat deze midlife facelift gepaard met de verschuiving van het logo naar het midden van het radiatorrooster. De Kuga krijgt ook een LED-balk tussen de lichtblokken vooraan, zij het alleen voor de versies met de topuitvoering van de verlichting. Achteraan is de evolutie minder in het oog springend. Als je goed kijkt, zie je echter dat de zichtbare handgreep van de kofferklep verdwenen is, en ook dat de lichtsignatuur herwerkt werd.
Kuga Active
Terwijl Ford dezelfde klassieke gammastructuur aanhoudt als bij zijn Puma 2024 (met Titanium, ST-Line en ST-Line X), heeft de Kuga 2024 daarbovenop nog recht op een nieuwe uitrustingslijn: de Active (ook beschikbaar als Active X, helemaal bovenaan het gamma). Die Active en Active X-varianten onderscheiden zich met een meer avontuurlijke look en een hogere bodemvrijheid (+10 mm vooraan en + 5 mm achteraan).
Globaal gezien is de Kuga 2024 verkrijgbaar in 6 verschillende kleuren, waaronder een flashy metallic ‘Bursting Green’ dat zonder meerprijs wordt aangeboden. De andere kleuren (niet-metallic/metallic en exclusieve metallic kleuren) kosten respectievelijk € 350/€ 700 en € 1.390. De maten van de hertekende velgen die op de Kuga 2024 verkrijgbaar zijn, variëren van 17 tot 20 duim.
Beleving Ford Kuga
SYNC 4 XXL
Hoewel de algemene indeling van het dashboard op deze nieuwe jaargang identiek is aan die van de uitgaande versie, wordt er wel plaats gemaakt voor een veel groter centraal aanraakscherm. En daar kan je niet naast kijken wanneer je instapt: de 13,2 duim grote tablet (vroeger 8 duim) in ‘landscape’-modus prijkt bovenop het dashboard. Naast de uit de kluiten gewassen afmetingen valt meteen ook het ingebouwde SYNC 4 infotainmentsysteem op, met dubbel zoveel rekenkracht als het vroegere SYNC 3-systeem.
Ideale ergonomie…
In het gebruik weet deze XXL tablet ons te bekoren en zorgt het voor een moderne toets in het wat verouderde interieur van de Kuga. Uiteraard zijn alle moderne verbindingsmogelijkheden (Apple CarPlay en Android Auto zonder kabel) en 5G van de partij, maar ook een via de cloud geconnecteerde navigatie met verkeersinfo. Het andere goede nieuws is dat dit hertekende dashboard ook op het vlak van ergonomie goed blijft scoren. Niet alleen is het infotainmentsysteem aangenaam te bedienen (met altijd zichtbare shortcuts voor de zetelverwarming en de klimaatregeling bijvoorbeeld), maar bovendien is het ook niet allesomvattend. Zo blijven er fysieke noppen aanwezig om bepaalde functies te bedienen (rijmodi, achteruitrijcamera, enz) en zelfs een ‘lekker ouderwetse’ volumeknop voor de radio!
… en ergonomische zetels
Over ergonomie gesproken: de twee uitvoeringen met een X achter hun naam (ST-Line X en Active X) zijn uitgerust met 18-voudig verstelbare comfortzetels. Die kregen de zegen van de Duitse onafhankelijke vereniging AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), die zich inzet voor de preventie van rugpijn. Ze zijn bekleed met suède-achtig materiaal met Sensico-inserts en zitten bijzonder comfortabel.
Verschuifbare achterbank
Naast de technologische aanpassingen aan het dashboard blijft de Kuga 2024 op praktisch vlak identiek aan zijn voorganger. En dat is goed nieuws! Want hoewel hij een onmiskenbare SUV-look heeft, zijn een aantal ‘monovolume-trekjes’ binnenin hem niet vreemd. Zo krijgt hij een over 15 cm verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning in ongelijke delen (1/3-2/3) verstelbaar en neerklapbaar is. En dat soort handigheden vind je niet terug altijd bij concurrerende SUV’s.
Genereuze achterbank
We vermelden wel nog graag dat de Kuga – hoewel het bij zijn eerste generatie nog een relatief compact model was – doorheen de jaren stevig gegroeid is. Vandaag is hij 4,65 meter lang in zijn Active-uitvoering met dikkere bumpers. Genereuze afmetingen (maar nog niet te groot voor een praktisch dagdagelijks gebruik) die ervoor zorgen dat het één van de ruimste SUV’s in zijn klasse is. Zo kan je niet alleen tussen de 395 en 535 liter kwijt in de koffer met 5 passagiers aan boord (en tot 1.534 liter met de achterbank neergeklapt), maar bovendien zitten de passagiers op de achterbank ook ruim, met meer dan een meter beenruimte wanneer de achterbank helemaal naar achter geschoven is!