Jean-Francois Christiaens

11 OKT 2024

Test: Ford Kuga 2024, (subtiel) verbeterde elektrificatie

De Ford Kuga laat zijn diesels vallen bij de update voor 2024, maar tegelijkertijd verbetert hij wel zijn geëlektrificeerde motorenpalet. En ook zijn look en infotainmentsysteem worden gemoderniseerd.

"De Kuga modeljaar 2024 wil verleiden met zijn hightech SYNC 4 infotainmentsysteem, maar ook zijn look en hybride aandrijflijnen evolueren in positieve zin."

In navolging van de compactere Puma SUV besliste Ford om ook zijn Kuga SUV een kleine verjongingskuur te geven voor 2024. De Kuga blijft een belangrijk ‘familiemodel’ voor het merk, sinds de Mondeo en de monovolumes S-Max en Galaxy uit het aanbod van het merk geschrapt werden. De Kuga werd op die manier hét model bij uitstek voor gezinnen die op zoek zijn naar een Ford met verbrandingsmotor. Een SUV die nog fossiele brandstof slikt, terwijl zijn nieuwere broers, de Ford Explorer en de Ford Capri, enkel elektronen lusten. Voor het modeljaar 2024 besliste Ford echter om de 2.0 liter diesel te schrappen uit de catalogus van zijn SUV. De Kuga 2024 blijft wel verkrijgbaar met een 1.5 liter turbo benzine met 150 pk of als hybride en plug-in hybride. Twee geëlektrificeerde motorisaties die meteen ook verder geperfectioneerd werden.

Advertentie
Advertentie

Design

LED-balk

Maar voor we de technische verbeteringen onder de loep nemen, bekijken we eerste de esthetische nieuwigheden van de nieuwe Kuga. We zien voor deze 2024-versie meteen nieuw nieuwe neus, met daarboven een meer gespierd ogende motorkap. Net zoals bij eerdere modelupdates van Ford gaat deze midlife facelift gepaard met de verschuiving van het logo naar het midden van het radiatorrooster. De Kuga krijgt ook een LED-balk tussen de lichtblokken vooraan, zij het alleen voor de versies met de topuitvoering van de verlichting. Achteraan is de evolutie minder in het oog springend. Als je goed kijkt, zie je echter dat de zichtbare handgreep van de kofferklep verdwenen is, en ook dat de lichtsignatuur herwerkt werd.

Kuga Active

Terwijl Ford dezelfde klassieke gammastructuur aanhoudt als bij zijn Puma 2024 (met Titanium, ST-Line en ST-Line X), heeft de Kuga 2024 daarbovenop nog recht op een nieuwe uitrustingslijn: de Active (ook beschikbaar als Active X, helemaal bovenaan het gamma). Die Active en Active X-varianten onderscheiden zich met een meer avontuurlijke look en een hogere bodemvrijheid (+10 mm vooraan en + 5 mm achteraan).

Globaal gezien is de Kuga 2024 verkrijgbaar in 6 verschillende kleuren, waaronder een flashy metallic ‘Bursting Green’ dat zonder meerprijs wordt aangeboden. De andere kleuren (niet-metallic/metallic en exclusieve metallic kleuren) kosten respectievelijk € 350/€ 700 en € 1.390. De maten van de hertekende velgen die op de Kuga 2024 verkrijgbaar zijn, variëren van 17 tot 20 duim.

Beleving

SYNC 4 XXL

Hoewel de algemene indeling van het dashboard op deze nieuwe jaargang identiek is aan die van de uitgaande versie, wordt er wel plaats gemaakt voor een veel groter centraal aanraakscherm. En daar kan je niet naast kijken wanneer je instapt: de 13,2 duim grote tablet (vroeger 8 duim) in ‘landscape’-modus prijkt bovenop het dashboard. Naast de uit de kluiten gewassen afmetingen valt meteen ook het ingebouwde SYNC 4 infotainmentsysteem op, met dubbel zoveel rekenkracht als het vroegere SYNC 3-systeem.

Ideale ergonomie…

In het gebruik weet deze XXL tablet ons te bekoren en zorgt het voor een moderne toets in het wat verouderde interieur van de Kuga. Uiteraard zijn alle moderne verbindingsmogelijkheden (Apple CarPlay en Android Auto zonder kabel) en 5G van de partij, maar ook een via de cloud geconnecteerde navigatie met verkeersinfo. Het andere goede nieuws is dat dit hertekende dashboard ook op het vlak van ergonomie goed blijft scoren. Niet alleen is het infotainmentsysteem aangenaam te bedienen (met altijd zichtbare shortcuts voor de zetelverwarming en de klimaatregeling bijvoorbeeld), maar bovendien is het ook niet allesomvattend. Zo blijven er fysieke noppen aanwezig om bepaalde functies te bedienen (rijmodi, achteruitrijcamera, enz) en zelfs een ‘lekker ouderwetse’ volumeknop voor de radio!

en ergonomische zetels

Over ergonomie gesproken: de twee uitvoeringen met een X achter hun naam (ST-Line X en Active X) zijn uitgerust met 18-voudig verstelbare comfortzetels. Die kregen de zegen van de Duitse onafhankelijke vereniging AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), die zich inzet voor de preventie van rugpijn. Ze zijn bekleed met suède-achtig materiaal met Sensico-inserts en zitten bijzonder comfortabel.

Verschuifbare achterbank

Naast de technologische aanpassingen aan het dashboard blijft de Kuga 2024 op praktisch vlak identiek aan zijn voorganger. En dat is goed nieuws! Want hoewel hij een onmiskenbare SUV-look heeft, zijn een aantal ‘monovolume-trekjes’ binnenin hem niet vreemd. Zo krijgt hij een over 15 cm verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning in ongelijke delen (1/3-2/3) verstelbaar en neerklapbaar is. En dat soort handigheden vind je niet terug altijd bij concurrerende SUV’s.

Genereuze achterbank

We vermelden wel nog graag dat de Kuga – hoewel het bij zijn eerste generatie nog een relatief compact model was – doorheen de jaren stevig gegroeid is. Vandaag is hij 4,65 meter lang in zijn Active-uitvoering met dikkere bumpers. Genereuze afmetingen (maar nog niet te groot voor een praktisch dagdagelijks gebruik) die ervoor zorgen dat het één van de ruimste SUV’s in zijn klasse is. Zo kan je niet alleen tussen de 395 en 535 liter kwijt in de koffer met 5 passagiers aan boord (en tot 1.534 liter met de achterbank neergeklapt), maar bovendien zitten de passagiers op de achterbank ook ruim, met meer dan een meter beenruimte wanneer de achterbank helemaal naar achter geschoven is!

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

2.100 kg

Je kon al lezen dat de Kuga niet langer verkrijgbaar is met een 2.0 liter dieselmotor voor het modeljaar 2024. Zelfontbranders zijn niet meer zo populair als vroeger, tenzij misschien voor wie vaak zware ladingen moet slepen. Ford herwerkte daarom zijn versnellingsbakken voor de vierwielaangedreven en plug-in hybride aandrijflijnen om ervoor te zorgen dat ze meer kunnen slepen. En daarin is het met verve geslaagd! De Kuga 2.5 liter hybride met vierwielaandrijving en de plug-in hybride zijn voortaan uitgerust met een HF 55 versnellingsbak, waardoor ze beide gehomologeerd zijn om tot 2.100 kg te slepen, evenveel als de dieselvariant vroeger. Daarmee kan je bijvoorbeeld een aanhanger met twee paarden trekken. De tweewielaangedreven hybride blijft het doen met de bekende HF 45, en kan daarmee tot 1.600 kg slepen. Bij de 1.5 liter turbo-benzine mag er dan weer tot 1.730 kg aan de trekhaak.

Van 150 tot 243 pk

Behalve het ‘detail’ van de versnellingsbak lijkt er op mechanisch vlak niet al te veel te veranderen. Je kan nog steeds kiezen tussen de Kuga 1.5 liter EcoBoost met 150 pk en een handgeschakelde versnellingsbak of de geëlektrificeerde varianten. Die maken altijd gebruik van een atmosferisch 2.5 liter groot blok. Het totaalvermogen loopt op tot 180 of 183 pk voor de hybride met respectievelijk twee- of vierwielaandrijving, en tot 243 pk voor de plug-in hybride. Die laatste onderscheidt zich van de ‘gewone’ hybrides door zijn lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,5 kWh (tegen 1,1 kWh voor de hybrides), waarmee hij in theorie tussen de 60 en 69 km puur elektrisch kan afleggen, gemeten volgens de WLTP-cyclus.

HF 55, een welgekomen afwisseling

In het gebruik hebben de verbeteringen waarop de CVT-versnellingsbak (continu variabele transmissie) van de geëlektrificeerde Kuga-varianten getrakteerd worden echter een veel bredere positieve impact dan enkel het sleepvermogen. Ook het algemene rijplezier gaat er sterk op vooruit. Het gevoel dat de motor meer lawaai maakt dan echt werkt tijdens hernemingen, is sterk verminderd. En de officiële acceleratiecijfers lijken dat gevoel ook te bevestigen. De Kuga Hybrid AWD en de Kuga Plug-In Hybrid, beide uitgerust met de nieuwe HF 55 versnellingsbak, werken de 0 naar 100-sprint af in respectievelijk 8,3 en 7,3 seconden, tegen 9,5 en 9,2 seconden voordien. Dat komt neer op bijna 2 seconden winst voor de plug-in!

Verzorgd rijplezier

Die verbetering zorgt ervoor dat je meer kan genieten van de dynamische rijkwaliteiten van de Kuga, zelfs met de hybride aandrijflijnen. En de Kuga is nu eenmaal een SUV die er een erezaak van maakt om het rijplezier op de eerste plaats te zetten. De bedieningselementen zijn goed gekalibreerd en het rijgedrag precies. En dat geldt eens te meer wanneer je kiest voor de ST-Line of ST-Line X-varianten met hun sportievere dempers, die de koetswerkbewegingen nog beter onder controle houden. Alleen gaat dat een beetje ten koste van de algemene filtering van de oneffenheden, omdat het geheel eerder stevig is. Als je het liever wat zachter hebt, dan kan je beter kiezen voor de Kuga Titanium, met zijn klassieke dempers, of voor de Active (X) met zijn verhoogde ophanging.

Prijs

Prijs Ford Kuga 2024

Ford biedt zijn nieuwe Kuga aan vanaf € 38.705. Voor die prijs krijg je een turbo benzine met handgeschakelde versnellingsbak in Titanium-uitvoering. Met hetzelfde (al goed uitgeruste) afwerkingsniveau kosten de hybride en plug-in hybride aandrijflijnen respectievelijk minstens € 42.830 € (of € 44.580 met 4X4) en € 45.375. Ter vergelijking: als we de andere kant van het spectrum bekijken in de catalogus, vinden we de Kuga Active X, die enkel aangeboden wordt met geëlektrificeerde aandrijflijnen, voor € 48.830 (hybride 4x2), € 50.580 (hybride 4x4) of € 51.375 (PHEV).

Verdict

De Kuga 2024 behoudt op een slimme manier de kwaliteiten die klanten weten te waarderen in deze familie-SUV van Ford, waaronder zijn dynamische rijgedrag en moduleerbare interieur, terwijl het dashboard op een efficiënte manier gemoderniseerd wordt en de geëlektrificeerde aandrijflijnen aangenamer rijden.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie