S-Max

Het Kinetic-design met zijn sportieve lijnen en hoeken dat Ford zo dierbaar is, heeft weer toegeslagen. De S-Max ziet er sportiever uit dan ooit en kijkt je dreigend aan met twee streepjes leds. Ook de achterlichten werden hertekend, ze vallen meer op en zien er erg dynamisch uit. Enkele chroomaccenten geven het uiterlijk nog wat meer allures.

Galaxy

Het segment van de grote volumewagens is in vrije val. We zien nog nauwelijks nieuwe modellen verschijnen. De constructeurs zijn dus wantrouwig, maar de Galaxy blijft een gevestigde waarde en staat aan kop van de verkoop in Europa. Ford gelooft dus in zijn product en blijft investeren in de Galaxy. Aan de buitenzijde zijn de verschillen miniem: alleen de chroomversiering op het radiatorrooster en de nieuwe bumper maken het onderscheid.

Nieuwe technologie

Nieuwe snufjes doen hun intrede op de S-Max en de Galaxy, zoals de achteruitrijcamera, het BLIS (dat wagens in de dode hoek opmerkt), een elektrisch kinderslot en de snelheidsregelaar. Voor een beter comfort zorgen de Premium-audioinstallatie, de interieurverlichting met leds in de S-Max, de kofferverlichting, dakrails op de Galaxy, de dakconsole in de S-Max en het meerdelige panoramische dak.

Onder de motorkap

De viercilinder benzinemotoren veranderen niet, maar de liefhebbers van een mooie motorklank zullen toch een traantje wegpinken omdat de melodieuze vijfcilinder van 220 pk uit de catalogus verdwijnt. Die conform maken aan de nieuwe emissienormen bleek een onbegonnen zaak. Ford vervangt hem door een volledig nieuwe 2-liter viercilinder Ecoboost. Die levert 203 pk bij 6.000 toeren en een koppel van 300 Nm van 1.750 tot 4.500 toeren. Waarden die eerder bij een dieselmotor passen. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,1 l/100 km, een grote verbetering tegenover de vijfcilinder.

Bij de diesels is er meer animo. De 1.8 TDCi van de S-Max verdwijnt uit het gamma. De 2.0 TDCi is nu verkrijgbar in drie vermogensversies: 115, 140 (136 in België) en 163 pk. De krachtigste zelfontbrander is de 2.2 TDCi met 175 pk.

De Ecoboostmotor is alleen beschikbaar met de Powershift-automaat met dubbele koppeling. Die kun je ook als optie bestellen op de 2.0 TDCi met 136 en 163 pk.

Op de weg

 

Op het eerste gezicht leken de kleine weggetjes van Andalusië niet echt geschikt om gezinswagens als de S-Max en de Galaxy te testen. Maar geloof me, ze zetten de dynamische kwaliteiten van beide wagens alleen maar in de verf. Vooral de S-Max wist te overtuigen door zijn levendige en precieze stuurgedrag. De Galaxy is wat soepeler opgehangen, maar rijdt toch erg efficiënt en houdt de koetswerkbewegingen goed in bedwang. Comfort en dynamisme gaan hier hand in hand.

De nieuwe Ecoboost-motor is krachtig en soepel, maar zorg voor weinig sensatie. Hij is stil en efficiënt en vervult zonder morren zijn taak. Spijtig genoeg ontgoochelt de Powershift met dubbele koppeling. Hij reageert als een gewone automaat en kan niet tippen aan de DSG van Volkswagen. Bovendien is hij vrij langzaam in manuele modus.

De zeven zitplaatsen van de Galaxy zijn verbazend ruim. De S-Max scoort hier iets minder, zeker wat de derde rij betreft, maar alle plaatsen blijven bruikbaar. Beide modellen overtuigen als het op functionaliteit aankomt, waarbij vooral in de Galaxy uitblinkt omdat de tweede en derde rij volledig in de vloer neerklappen.