MVS (voor Manufacture de Voitures de Sport) stelde in 1984 zijn eerste prototype voor. Gezien de uitstekende reacties was het enthousiasme binnen het nieuwe bedrijf groot! Drie jaar later begon MVS met de productie van zijn eerste model, de "Coupé". De auto wass qua look aantrekkelijk, de prestaties waren op niveau en de wegligging bijna een referentie! Alles top dus? Nee, want de orderboeken puilen niet echt uit...
Van MVS naar Venturi
In 1994 bracht het merk, dat intussen niet langer 'MVS' heette, maar wel 'Venturi', zijn laatste model op de markt, de 300 Atlantique. De lijn was mooi gemoderniseerd, het chassis kwam van het meest succesvolle model van het merk, de 400 GT, en het interieur bood een mix van de beste materialen. Helaas werd deze luxueus ingerichte bolide aangedreven door een drukgevoede V6 PRV (voor Peugeot Renault Volvo), waarvan het gebrek aan raffinement sterk afbreuk doet aan het imago van de auto.
Op de rand van bankroet...
Venturi, dat zich op de rand van een faillissement bevond, probeerde van alles en in 1998 wisselde het merk deze ongelukkig gekozen PRV V6 in voor de nieuwe V6 van Peugeot en Renault. Deze veel modernere 3 liter werd onder handen genomen door het Belgische Alvan Motors om met behulp van twee turbo's niet minder dan 310 pk te leveren! Maar helaas was het te laat en volgde de verkoop niet... Een laatste atmosferische versie (210 pk), gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, volstond niet om de verkoop een boost te geven. In 2000 legde Venturi de boeken neer...
Dit moet je vandaag weten
Als de versie met 310 pk sterke V6 je voorkeur geniet, weet dan dat er slechts een twaalftal exemplaren gebouwd werden!
Het onderstel en rijgedeelte moet regelmatig nagekeken worden.
Klop aan bij de Club Venturi France die je alle tips kan geven!