20201008090326xedos1.jpg

Aan het begin van de jaren ’90 had Mazda grootse plannen voor de ‘premium’ sfeer: er was sprake van prestigelimousines, V8-motoren en zelfs een V12. Op papier lag het dus al vast dat het merk het veel hogerop ging zoeken. In de praktijk draaiden de zaken echter anders uit: de eerste auto van deze nieuwe lijn, de Xedos 6, werd een hutsepot van gekende motoren op een bestaand platform, die ambitie en verbeeldingskracht miste.

20201008090325xedos3.jpg

De Xedos 6 kwam in 1992 bij ons op de markt met één motor: een V6 van twee liter. Verrassend als je weet dat de Mazda 626 verkrijgbaar was met een dikkere V6 van 2,5 liter. Waarom Mazda niet die laatste motor koos voor zijn topmodel, blijft een raadsel… Onder het wat anonieme koetswerk ging echter wel een mooi getekend interieur schuil en de klantenservice was verzorgd.

20201008090325xedos4.jpg

Maar door de combinatie van de foute motor en een geheel dat te sterk naar recyclage rook sloeg het recept niet aan. Xedos probeerde zijn publiek nog te vergroten door een instapmotor met vier cilinders te introduceren, maar die wist al zeker geen premiumpubliek aan te trekken dat al werd verleid door Duitse producten. De Xedos 6 bleef tot 1999 in het aanbod. In 1994 kreeg hij weliswaar nog het gezelschap van de iets hoger gepositioneerde Xedos 9, maar ook die wist niet te overtuigen. Zowel in Europa als in Japan (waar de modellen onder het merk Eunos werden verkocht) bleef de berline in de schaduw staan en verdween hij uiteindelijk discreet uit de catalogus…

20201008090323xedos.jpg