Het nieuws is te lezen in de krant De Tijd: Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele wil komaf maken met particulieren die een pick-up kopen voor de fiscale voordelen. Omdat een pick-up wordt beschouwd als een lichte vrachtwagen, betaal je namelijk geen BIV en ligt de verkeersbelasting op slechts 150 euro per jaar, minder dan voor een kleine stadsauto. Als diezelfde pick-ups als personenwagen zouden worden ingeschreven, zou de BIV boven de 10.000 euro liggen en de jaarlijkse verkeersbelasting op 3.000 à 4.000 euro, zo rekent de minister uit. Nu pick-ups altijd maar comfortabeler worden en stilaan bijna even goed rijden als een personenwagen, kiezen steeds meer mensen voor zo’n groot model. De Tijd schrijft dat hun aantal op tien jaar tijd verdrievoudigd is tot 310.000, waarvan slechts de helft voor professioneel gebruik wordt ingezet.
Bewijzen
Er komen nieuwe regels. Iedereen blijft vrij om een pick-up te kopen, maar wie de fiscale vrijstellingen wil genieten die gelden voor een lichte vrachtwagen, zal moeten kunnen aantonen dat de auto wordt ingezet voor professionele doeleinden. Zo niet zal je de volledige belasting betalen, die in Vlaanderen sterk gebaseerd is op de gehomologeerde CO2-uitstoot. Op dat onderdeel scoren pick-ups natuurlijk niet zo sterk…
Niet retroactief
Wanneer de nieuwe maatregel wordt ingevoerd, zal hij wel enkel gelden voor wie vanaf dan een pick-up koopt als particulier. Wie vandaag reeds gebruik maakt van dit fiscale gunstregime, zal dit voor zijn huidige auto behouden. “De bedoeling is niet dat wie al een pick-up heeft gestraft wordt”, zegt de minister.