In een autosector die op zijn grondvesten davert door de combinatie van de coronacrisis en steeds strengere uitstootnormen heeft Mercedes een aantal vrij drastische beslissingen genomen. De manuele versnellingsbak is aan zijn laatste dagen bezig bij het merk, zo zou R&D-baas Markus Schäfer hebben verteld aan het Britse magazine Autocar.
Ook het aantal platformen zal verminderen en de Duitsers willen ook het aanbod aan verbrandingsmotoren “dramatisch” reduceren. “We moeten de complexiteit verminderen,” zegt Schäfer aan Autocar. “Complexiteit leidt tot hogere kosten”. Meer details over wanneer deze ingrepen zullen gebeuren heeft de directeur niet gegeven, maar ze zouden waarschijnlijk op ‘organische’ wijze worden doorgevoerd. Bestaande modellen en motoren blijven dan in productie maar krijgen niet altijd nog een opvolger. De bedoeling is om tegen 2025 meer dan 20 procent vaste kosten te elimineren en ook het R&D-budget moet met 20 procent omlaag.
Geen auto’s meer voor het gepeupel
Mercedes-CEO Ola Källenius deed er een paar dagen later nog een schep bovenop door aan Automotive News te vertellen dat het merk op termijn afscheid wil nemen van zijn minder dure modellen: “Misschien zijn we iets te ver gegaan in het proberen afdekken van elk gat in elk mogelijk segment. Vooral de compacte segmenten.
Daar zouden onze inspanningen niet moeten zitten, wij moeten geen rivaal voor massaconstructeurs worden”. Nochtans zijn de compacte modellen vandaag goed voor een kwart van de verkoopcijfers. Kan Mercedes die omzet missen? “We moeten niet jagen op meer volume, we mikken op winsttoename”, aldus Källenius. Het merk zal meer inzetten op elektrische auto’s, zoals het eerder al aankondigde, en op duurdere modellen met grotere winstmarges.