In 2010 kwam de Nissan Juke op de markt en had hij het segment van de B-SUV quasi voor zich alleen. De pioniersrol van Nissan heeft zich cash terugbetaald, want wereldwijd zijn er van het nochtans behoorlijk controversieel ogende karretje liefst 1,5 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 1 miljoen in Europa (en 18.000 in de Belux). Zijn carrière heeft 9 jaar geduurd, maar nu is hij echt aan vervanging toe. De concurrentie heeft namelijk niet stilgezeten en vandaag opereert de Juke in een markt waar al 24 andere B-SUV’s te koop zijn.

2019101110042737-nissan-new-juke.jpg

Met de Franse slag

Tijd dus voor vernieuwing. Klantenonderzoek heeft volgens Nissan aangetoond dat 52 procent van de Juke-kopers het model kozen om zijn onderscheidende uiterlijk. Dat moest dus zoveel mogelijk behouden blijven, maar tegelijk moest het design iets minder controversieel worden om nog meer kandidaat-klanten aan te kunnen spreken. Daarnaast kampte de oude Juke met een paar grote nadelen, zoals het gebrek aan ruimte op de achterbank, een kleine koffer en een heel somber interieur (vooral achterin). Voor de nieuwkomer vertrok Nissan daarom op basis van het CMF-B-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, dat is ingewijd door de Renault Clio en… de B-SUV Renault Captur. Het gevolg is dat de nieuwe Juke 7,5 centimeter langer is dan zijn voorganger (4,21 meter) en dat zijn wielbasis met liefst 10 centimeter is gegroeid tot 2.636 millimeter. Gevolg: eindelijk kunnen 2 volwassenen achterin zitten voor langer dan gewoon een ritje naar de supermarkt. Het nieuwe platform is bovendien 13 procent stijver en ondanks de veel grotere buitenmaten is de nieuwkomer 35 kilo lichter.

2019101110042742-nissan-new-juke.jpg

Een ander gevolg van deze modernere basis uit Frankrijk is dat de nieuwe Juke qua elektronische uitrusting helemaal met zijn tijd mee is: afhankelijk van het uitrustingsniveau is hij uitgerust met ProPilot (actieve snelheidsregelaar, rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing) en het infotainmentsysteem krijgt een SIM-kaart waarmee je steeds via je smartphone in contact kan blijven met je auto. Het navigatiesysteem kan op die manier ook live verkeersinfo downloaden. Als je toch liever Waze of een andere navigatie-app van je smartphone gebruikt, kan dat voortaan ook dankzij Apple CarPlay of Android Auto. We missen enkel nog een draadloze oplaadfunctie voor smartphones, zeker omdat er maar één USB- en één 12V-stekker zijn om toestellen onderweg op te laden.

2019101110042604-nissan-new-juke.jpg

Eén motor

Bij zijn lancering is de Juke verkrijgbaar met één enkele motor: een 1.0-turbodriecilinder op benzine met 117 pk en 180 Nm (of gedurende 25 seconden 200 Nm dankzij een overboostfunctie). Die laat zich naar keuze combineren met een manuele zesversnellingsbak (standaard) of een robotbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (2.000 euro, geleverd door Getrag). Vragen over eventuele andere motorversies (diesel, een krachtigere Nismo, hybride of plug-in hybride, elektrisch) werden door de mensen van Nissan op een heel geïrriteerde toon ontweken, wat laat vermoeden dat er intern nog veel onenigheid heerst over de kwestie. We vermoeden dat er toch iets met minder CO2-uitstoot zal (moeten) komen, want met minstens 135 g/km en tot 146 g/km in functie van het uitrustingsniveau en de versnellingsbak is deze Juke niet bepaald een spaarwonder en heeft hij het in Vlaanderen fiscaal gezien niet onder de markt. Maar er komt een plug-in hybride variant van de Captur en de Alliantie heeft ook PHEV-specialist Mitsubishi in huis, dus het zou ons sterk verwonderen als deze Juke op termijn geen stekker krijgt…

2019101110042618-nissan-new-juke.jpg

Brave jongen

Genoeg giswerk rond de evolutie van het model, tijd voor een testrit. We kunnen vrij kort zijn: de nieuwe Juke rijdt braaf en voorkomend zonder zijn bestuurder veel te betrekken bij wat er allemaal aan de wielen gebeurt. Als je haastig een slingerbaantje wil afwerken, geeft het vage stuur weinig vertrouwen zodat het wat lastiger is om zuivere lijnen te rijden. Bovendien grijpen de rijhulpsystemen bij momenten heel onverwacht en ook vrij bruusk in, wat de rust aan boord niet ten goede komt. Maar gezien het doel waarvoor deze Juke is ontwikkeld – rijden in de stad en de rand – is hij perfect tegen zijn taak opgewassen. De driecilindermotor is stil bij constante snelheden, maar gaat wat rauw brullen als je hem op zijn staart trapt. En dat doe je vrij vaak, want hij bulkt niet bepaald van de reserves. In de file vertoont hij trouwens nog een ander vervelend trekje: bij stationair toerental davert hij als een 15 jaar oude diesel. Gelukkig legt het standaard stop-startsysteem hem vaak stil.

2019101110042817-nissan-new-juke.jpg

Ons verdict

De nieuwe Juke is veel rationeler dan zijn wat controversieel ogende voorganger: zijn design is wat braver – maar nog steeds onderscheidend genoeg –, hij biedt veel meer binnenruimte, de koffer is groter en de elektronische uitrusting is helemaal up-to-date. De enige verkrijgbare motor is niet de meest levenslustige, maar hij kan wel met het verkeer mee. De nieuwe Juke is met zijn startprijs van 20.990 euro liefst 10 procent (2.000 euro) duurder dan zijn voorganger. Dat zal voor veel eigenaars van een huidige Juke even slikken zijn…