Laten we eerst de scène opzetten: dit gemotoriseerde festival vindt plaats in het zuiden van Engeland. Het feestje begint echter al bij het uitkomen van de Kanaaltunnel. Sportwagens van over het hele continent komen uit de trein geraasd richting Goodwood en het beroemde landgoed van Lord March, die elk jaar een waanzinnig autofestival organiseert in zijn tuin.

De bijna 70-jarige man woont nog steeds met zijn gezin op het domein, in het weelderige Goodwood House. Een weekend per jaar wordt dit landhuis omringd door duizenden mensen en honderden iconische wagens. Ook dit jaar was het Festival of Speed van donderdag tot en met zondag vrijwel uitverkocht, met ongeveer 200.000 bezoekers over de vier dagen heen. Het is druk maar niet stampvol, met een hoffelijk en enthousiast publiek. Ook partners en kinderen zijn in groten getale aanwezig. Het is een echt familiefestival, dat al sinds 1993 in teken staat van auto’s.

Autosalon in open lucht

Het Festival of Speed begon ooit als een kleine bijeenkomst van enthousiastelingen, maar het is nu een eersteklas evenement geworden dat de grootste autoconstructeurs aantrekt. Die maken van de gelegenheid gebruik om hun gamma met alle nieuwigheden voor te stellen in een unieke omgeving met een feestelijke sfeer. BMW, Porsche, Lamborghini en vele anderen vatten post op de grasvelden van Lord March met stands met meerdere verdiepingen die nog chiquer zijn dan die van de grote autosalons.

Het publiek kan in rechtstreeks contact komen met de wagens en er soms zelfs in zitten. Natuurlijk niet in elke wagen. De mooiste bolides kan je enkel benaderen met een uitnodiging in de hand. Maar er zijn ook meerdere generalistische constructeurs aanwezig, waaronder heel wat Chinezen. MG is zelfs de hoofdsponsor van het evenement dit jaar. Het voormalige Britse merk, nu in Chinese handen, viert dit jaar zijn 100e verjaardag en toonde op Goodwood de productieversie van zijn elektrische roadster Cyberster, naast het prototype van de coupé GTS. Ook de nieuwe MG HS SUV maakte er zijn debuut, die op benzine en als plug-in te krijgen is.

Legendarische heuvelklim

Naast de autostands komt het publiek vooral kijken en luisteren naar bolides van alle soorten, maten en leeftijden die de beroemde heuvelklim van het evenement afleggen. Deze Hillclimb wordt gehouden op een dunne strook asfalt van slechts 1,86 km lang, met 9 bochten. Dit jaar is het Romain Dumas die de snelste tijd wist neer te zetten (43,98 seconden) achter het stuur van de elektrische Ford SuperVan 4.2 van 1.400 pk. Maar dat blijft ver verwijderd van het absolute record, een tijd van 39,08 seconden die in 2022 werd gevestigd door Max Chilton in de McMurtry Spéirling, een soort kleine elektrische Batmobile van 1.013 pk die aan de grond kleeft dankzij een op de buik gemonteerde turbine.

F1-auto’s tussen de hooibalen

Hoewel de Formule 1-wagens uit veiligheidsoverwegingen niet meer getimed worden, klimmen ze nog steeds de heuvel op voor het visuele en auditieve genot van de toeschouwers. Dit jaar was zelfs een topjaar voor F1-fans, want Red Bull vierde zijn 20e verjaardag met maar liefst 20 racewagens. Zeven daarvan waren op de piste te zien, waaronder de RB16B-kampioenswagen van 2021, met Max Verstappen zelf achter het stuur. McLaren, Ferrari, Williams en Alpine brachten ook hun F1-bolides mee, waaronder een aantal zeer goed klinkende klassiekers met hun atmosferische V8- en V10-motoren.

Driftkoningen...

Naast zij die netjes rechtdoor rijden op de heuvelklim, zijn er ook anderen die liever slingeren of zelfs halfweg stoppen voor enkele rokerige donuts, tot groot jolijt van een verbijsterd publiek. Rallykampioen Kalle Rovanpera testte zijn evenwicht achter het stuur van een Toyota GR Supra Drift van ongeveer 1.000 pk. We konden ook de Toyota Stout waarderen, een oude pick-up die werd opgevoerd tot zo’n 600 pk. In het onconventionele genre was er ook de bizarre en melodieuze MADMAC van Mad Mike: een bijzonder speciale McLaren P1 met een wankelmotor van 1.000 pk...

... en een hoop fun

De geur van verbrand rubber is tientallen meters van het circuit te ruiken. Maar het lijkt de neusgaten van zij die ijsthee drinken aan de teakhouten tafels van de Cartier-stand niet te storen, waar jaarlijks een concours d’élégance wordt gehouden voor prestigewagens. Het is werkelijk een clash van verschillende werelden op Goodwood, met auto’s als gemende deler... Ook op de piste is het een ware smeltkroes: de Plymouth Superbird Nascar 1970 van Richard Petty bestijgt de heuvel naast de Fiat S76 uit 1911, met als bijnaam ‘the Beast of Turin’, vanwege zijn kolossale 28,4 liter-viercilinder! Richard gaf de sleutel van zijn Plymouth aan zijn zoon om als passagier in de Fiat te kunnen klimmen, compleet met cowboyhoed. Op Goodwood moet je je hoed goed vasthouden, maar mag je geen dikke nek krijgen. Zelfs de grootste piloten tonen er dat ze nog steeds hun kinderlijke geest hebben behouden, ook al is het speelgoed groter en luidruchtiger geworden.

Supercars in puin

En speelgoed gaat soms stuk... De elektrische Lotus Evija X van meer dan 2.000 pk brak zijn neus tegen de strobalen op amper een paar meter van de startlijn door een mislukte burnout. Sommigen hebben het over een elektronisch probleem met het beheer van zijn vier elektromotoren, maar Lotus zelf geeft toe dat het een foutje was van de bestuurder.

Natuurlijk waren er ook nog een aantal supercars op benzine te zien op het Festival of Speed. Red Bull stelde er zelfs zijn RB17 voor. Deze hypercar naar de hand van Adrian Newey is een echte blikvanger, en dat zowel qua design als qua technische kenmerken. De bolide van 900 kilo is uitgerust met een V10 in combinatie met een elektromotor, voor een gecombineerd vermogen van 1.200 pk. Deze niet-straatlegale Red Bull wordt in een oplage van slechts 50 exemplaren gebouwd voor een prijs van 5 miljoen pond per stuk, omgerekend bijna 6 miljoen euro...

Tussen de beklimmingen en afdalingen door konden we de supercars van dichtbij gaan bekijken in de ‘Supercar Paddock’. Daar trokken de kinderen de wijdste ogen. De ideale broeihaard voor een nieuwe generatie autoliefhebbers. Deze jongeren, gebeten door het autovirus, zullen waarschijnlijk nog lang dromen over hun tijd op het gazon van Lord March. Moge het nog vele jaren duren!