De Belgische federatie van de automobiel en de fiets (Febiac), die elk jaar de Brussels Motor Show organiseert, blijft zijn communicatie rond jaargang 2022 maar uitstellen. Dat doet twijfel rijzen of het Salon volgend jaar nog wel zal doorgaan, temeer omdat een aantal spelers, en niet van de minste, al hebben laten weten dat ze er niet bij zullen zijn.
Dat is het geval voor D’Ieteren, dat 23,5 procent van de Belgische markt vertegenwoordigt, en Volvo (4,15 procent marktaandeel). Anderen volgen niet, zoals bijvoorbeeld BMW Belux, dat twee weken geleden nog via zijn CEO Eddy Haesendonck aan onze collega’s van L’Echo vertelde dat het “gunstig” staat tegenover een salon waar het met talrijke klanten in contact kan treden. Maar dan wel op voorwaarde dat er voldoende merken aanwezig zijn.
Volgens diezelfde krant hangt de beslissing af van het andere zwaargewicht van de Belgische markt, met name de groep Stellantis (met vooral Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Peugeot, Citroën en Opel), die goed is voor zowat 20 procent van de markt. Als Stellantis beslist om deel te nemen aan jaargang 2022 van het salon van Brussel, is er veel kans dat de meeste andere autobouwers volgen.
Een annulatie van het Autosalon van 2022 zou een nieuwe tegenslag zijn voor Febiac, dat hoofdzakelijk dankzij dit evenement overleeft. De federatie is midscheeps getroffen door de Covid-19-crisis en heeft recent een tiental werknemers moeten ontslaan, waarvan sommigen instonden voor de organisatie van het Autosalon…