Bruno Wouters

1 OKT 2010

Het verdict over de AGV S‑4 SV na 20.000 km!


We hebben nu al enkele maanden de bescherming van ons dierbaar hoofd aan de AGV S-4 SV toevertrouwd. Op papier heeft deze nieuwe helm alles om te slagen en in de smaak te vallen. Hij is beschikbaar van de XXS tot de XXL, bestaat uit glasvezel en beschikt over drie frontale luchtinlaten en twee laterale luchtuitlaten. De binnenafwerking, in Dri-Lex stof met anti-bacteriebehandeling, is volledig uitneembaar en kan gewassen worden.

Het vizier is bestemd tegen krassen en wasem en beschikt over het XQRS (Extra Quick Release System), hij kan met andere woorden snel en zonder werktuigen uiteen gehaald worden. Elke gebruiker kan opteren voor zijn eigen openingsmechanisme met de bijgeleverde plastic onderdelen. Maar de grote nieuwigheid van deze helm gaat schuil achter de geïntegreerde zonwering, een unicum bij AGV. De S-4 SV kan ook uitgerust worden met de Bleutooth AGVoice kit.

Na meerdere maanden en zowat 20.000 km intensief gebruik kunnen we het vijfsterren comfort van deze helm heel op prijs stellen. Deze helm is een waar plezier om te dragen, we hebben hem dagenlang gedragen zonder hem beu te worden. De ruimte die ze gecreëerd hebben voor de oren is heel aangenaam, net zoals de mogelijk om nog een bril te kunnen dragen, wat voor mensen als mezelf geen overbodige luxe is.

De aërodynamica van deze helm maakt hem zo goed als transparant bij hoge snelheden. We hebben ook gebruik gemaakt van de geïntegreerde zonnewering, wat bij langere reizen praktisch is omdat je niet langer het vizier moet vervangen. De bediening van het vizier is met motorhandschoenen moeilijker te bedienen. Ook de beding van de luchtinlaten lijden onder dat probleem, spijtig genoeg. Maar het grote probleem van deze S-4 komt van het oorverdovende geluid op het niveau van de oren zelf. Het is zo goed als noodzakelijk om oordopjes te dragen, buiten het stadsverkeer, en dan nog. AGV moet hier dringend iets aan doen, want dit kan echt niet door de beugel. Verder waren we onder de indruk van het niveau van de afwerking, ons intensief testgebruik van de S-4 heeft niet het minste spoor achtergelaten.

Deze kwalitatief hoogstaande helm valt spijtig genoeg een beetje door de mand door het weinig verdraagbare geluid dat hij binnenin genereert, maar dat probleem zou vlot opgelost moeten kunnen worden, wat van de S-4 SV een bijzonder aantrekkelijke helm zou maken. In de "Naked White Blue" versie kost hij 299 €, een eenkleurige versie kost 269 €.

Advertentie
Advertentie
Advertentie