Door de jaren heen is de Volkswagen Passat steeds groter geworden. Hij startte zijn carrière in 1973 en na meer dan vijftien miljoen geproduceerde exemplaren, die in een honderdtal landen aan de man werden gebracht, is het vandaag tijd voor de zevende generatie. Een generatie die bol staat van de nieuwigheden en met uitzonderlijk zuinige motoren. Op de Mondial de l’Automobile in Parijs stelt Volkswagen twee versies voor: de berline en de break.
4,2 l/100 km!
Er is keuze uit tien motoren met vermogens van 105 tot 300 pk. Om ze heel zuinig te maken, monteert Volkswagen op alle versies standaard een energierecuperatiesysteem voor de batterij en een start-stopsysteem, behalve op de kleinste benzinemotoren waar je moet bijbetalen.
Bij de diesels verbruikt de 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm koppel gemiddeld maar 4,2 l/100 km en stoot hij maar 109 g CO2/km uit. Bij de benzinemotoren stelt de bekende 1.4 TSI met 122 pk zich tevreden met 5,8 l/100 km en 138 g CO2/km.
Topuitrusting
Volkswagen besteedde erg veel aandacht aan details, wat tot enkele erg praktische oplossingen heeft geleid. Zo omvat de veiligheidsuitrusting een snelheidsregelaar met geïntegreerde afstandsradar, de Lane Assist die je waarschuwt als je per ongeluk het baanvak dreigt te verlaten en, nieuw voor de Passat, een systeem dat tot 30 km/u de auto helemaal kan afremmen als er een ongeval dreigt. Nieuw is ook het alertheidsysteem dat detecteert of je nog alert genoeg bent.
Van de Touareg erft de Passat de Dynamic Light Assist, dat de lichtbundel aanpast aan de omstandigheden voor een optimale verlichting. Geloof me, op de Touareg werkt het verbluffend. Op het vlak van actieve veiligheid verwelkomen we het XDS-differentieel dat zijn efficiëntie al bewees in de Golf GTI en veel trekkracht garandeert bij het uitkomen van een bocht.
Koffer opent automatisch
Iedereen heeft al eens met beide handen vol boodschappen bij de koffer van zijn wagen gestaan. Volkswagen heeft een originele oplossing gevonden: met de sleutel op zak kun je met een simpele beweging van de voet de koffer openen. Welke voetbeweging weten we nog niet, maar hopelijk wordt het geen moonwalk of een stepdans à la Fred Astaire.
Automatisch parkeren
Ten slotte is er nog het automatisch parkeersysteem dat de auto volledig zelfstandig in een parkeerplaatsje manoeuvreert. Het systeem krijgt de laatste evoluties mee die we ook op de Sharan zagen. Zo parkeert de Passat zich niet alleen in een traditionele parkeerplaats maar ook haaks op de weg.