Er zit een zekere logica in de kosmos. Alsmede een soort van plan. Al is het voor de gewone sterveling niet altijd duidelijk wat dat plan is. Dat heeft naar verluid iets te maken met ondoorgrondbaarheid en wegen en zo. Sommigen noemen dat God. Anderen iets anders. Nog anderen stom toeval. Toen op 15 september 1881 in Milaan Ettore Bugatti geboren werd, was de finaliteit die de kosmos voor ogen had niet meteen duidelijk, maar dat het groots was, stond onomstootbaar vast. Ettore Bugatti in één anekdote, meer bepaald het antwoord van de meester aan een klant die zich erover bekloeg dat zijn Type 35 op koude ochtenden moeilijk startte : "Mijnheer, als U een type 35 kan betalen, kan U zich ook een verwarmde garage veroorloven." Ettore Bugatti - bron : Bibliothèque nationale de France Van een genie dat briljante wagens als de Type 57SC Atlantic en de Type 41 Royale op deze aardkloot zette, kon je moeilijk verwachten dat pietluttigheden als koud starten hem zouden boeien. Voormelde wagens waren al duidelijke tekenen aan de wand, maar toch was er het gevoel dat de naam Bugatti voor nog veel grotere dingen in de wieg gelegd was. Ook het intermezzo onder Romano Artioli liet velen op hun honger zitten. Eerlijk gezegd, ik heb de EB110 nooit echt iets gevonden. Er zat veel meer in de legende Bugatti. De overname van het merk door Volkswagen in 1998 was een belangrijke stap in de goede richting. Maar ook de Veyron kon niet alle verwachtingen inlossen. Ongetwijfeld is de Veyron één van de technisch meest, als al niet de meest, gevanceerde wagen ooit. Maar het doel de snelste en krachtigste te zijn, was te overheersend. De eterische schoonheid en elegantie, die altijd belangrijk waren voor Bugatti, bleef daardoor bij de Veyron wat achterwege. Het werd wachten tot 2009 vooraleer de kosmos eindelijk zijn grote plan met Bugatti ontvouwde. En dat grote plan noemde : de Galibier. Zo mooi, zo elegant, zo verfijnd ... het is geen wagen meer maar eerder één groot superlatief. En zoals dat met superlatieven gaat, zijn er eigenlijk geen woorden om hem te beschrijven. Ik kan nauwelijks wachten om er één over onze wegen te zien rijden ... of wordt het schrijden? Volgens de laatste berichten, zou het voor 2015 worden. De hele achterkant zou nog herzien worden. Niet slecht, want als ik één ding wat ontgoochelend vond, dan was het wel die vin rode ledlichten over de achterruit. Dat is net iets teveel Clockwork Orange-steriliteit. Maar wat is hij verder adembenemend: