Er is een nieuwe generatie van de onmiskenbare referentie onder de sportieve voorwielaandrijvers van de laatste 25 jaar, de Civic Type R. Nadat het het potentieel van deze nieuwe generatie bevestigde door zijn recordtijd op het circuit van Suzuka te delen, toont Honda nu zijn Type R zonder camouflage. Daarmee kunnen we zijn koetswerk ontdekken, dat de meningen minder zal verdelen dan dat van zijn voorganger, gezien het meer klassieke uiterlijk van de 11de generatie van de Civic waarop hij gebaseerd is.

"Nog krachtiger"

Honda houdt nog het een en ander achter de hand en onthult de technische specificaties van deze nieuwe Type R nog niet. We weten echter wel dat hij aangedreven zal worden door hetzelfde ( verbluffende!) VTEC turboblok als zijn voorganger, maar in een vernieuwde versie. Een nieuwe turbo (geoptimaliseerd aantal en vorm van de turbineschoepen) maakt het blok nog krachtiger, met meer dan 320 pk.

Handgeschakelde zesbak

Honda bevestigt ook de terugkeer van de handgeschakelde zesbak van de vorige generatie (net zo adembenemend precies en aangenaam!), ook in een verbeterde versie. Behalve een 'auto blip'-systeem dat bij terugschakelen voor een perfecte afstemming van het motortoerental zorgt, krijgt hij ook een pook met hoge stijfheid en een geoptimaliseerde schakelgrille om het schakelen nog preciezer te maken. Veelbelovend!

Geconnecteerde cockpit

Honda onthult ook het interieur van de nieuwe Type R. De cockpit heeft dezelfde rode accenten (zetels, vloerbekleding, stikselnaden) die karakteristiek zijn voor de Type R. De Honda LogR datalogger kreeg ook een stevige opfrisbeurt en combineert nu prestatiegegevens, verzameld door de sensoren aan boord, met een smartphone-app. Dit omvat '3D adhesion modelling' van de banden, waarmee de bestuurder de auto tot het uiterste kan drijven wat de maximale gripcapaciteit van de banden betreft.

De nieuwe Honda Civic Type R zal begin 2023 gecommercialiseerd worden in Europa.