Dit is nu eindelijk de Europese versie van de Honda ZR-V, een compacte SUV waarvan we al quasi alles wisten, aangezien het model reeds in de VS en in Japan werd voorgesteld. Hij rust op de technische basis van de uitstekende Civic en geniet dus ook van dezelfde e:HEV-motorisatie als die laatste. Een aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor van 2 liter, bijgestaan door twee elektromotoren. Het nieuwe model wordt tussen de HR-V en CR-V gepositioneerd in het gamma van Honda.



De eerste plug-inhybride SUV...

De CR-V krijgt ook een nieuwe generatie, wat opnieuw geen verrassing is, omdat ook dit model reeds op de Amerikaanse markt is gelanceerd en we zijn sportieve uiterlijk dus al kennen. In Europa komt de Japanse SUV op de markt met een hybride e:HEV-motorisatie, of, voor de eerste keer, een plug-inhybride motorisatie met de naam e:PHEV! Beide varianten hebben dezelfde 2 liter-benzinemotor, maar de grotere batterij van de stekkerversie geeft hem een elektrische actieradius van 82 km. Niet slecht. Deze zesde generatie CR-V komt nog voor het einde van het jaar bij ons op de markt.



En een volledig elektrische SUV!

En driemaal is scheepsrecht, want Honda heeft ook een derde nieuwigheid onthuld, en het is geen kleintje: een volledig elektrische SUV! Ondanks zijn look, die quasi identiek is aan die van de HR-V, staat deze e:Ny1 op een volledig nieuw platform met de naam e:N Architecture F, dat speciaal gemaakt is voor elektrische wagens. Zijn interieur verschilt wel flink van de HR-V, aangezien de e:Ny1 een gigantisch verticaal scherm van 15,1 inch krijgt.

De Honda e:Ny1 heeft een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 310 Nm die de voorwielen aandrijft en gevoed wordt door een batterij van 68,8 kWh, wat een rijbereik van 412 km moet opleveren. Honda heeft zijn laadvermogen nog niet onhuld, maar zegt wel dat het model van 10 tot 80% kan opladen in 45 minuten tijd.