Om de FCX te vullen heb je waterstof nodig. Hij werd al in Tokyo voorgesteld, en hij komt als Europese première op het salon van Genève. Het gaat om een concept om een idee te krijgen van hoe zo een auto er zal uitzien. Vooral nu we weten dat Honda binnen drie tot vier jaar de productie van de FCX wil opstarten is dit niet onbelangrijk.
We hebben het niet langer over pk’s
Deze vierdeurs berline berust op een chassis met een lage vloer. In deze vloer werd de batterij verwerkt. Dit laat binnenin ongeziene afmetingen toe. Honda is er ook in geslaagd om een compacte batterij te bouwen dat een vermogen van 100 kW oplevert.
Drie motoren
Het FCX concept bezit drie motoren: een motor van 80 kW vooraan, en twee van 25 kW in elk van de achterwielen. Dankzij een nieuw waterstof absorberende materie en het gebruikte reservoir kan tot 5 kg opgeslagen worden, en komt de autonomie uit op 560 km.
Verticaal
De batterijen worden verticaal in een centrale tunnel geplaatst. Dit levert niet enkel voordelen op wat het gebruik van de ruimte betreft, de zuurstof en waterstof vloeien verticaal om de batterij te voeden en dit vergemakkelijkt het koud starten.
Dag meester
Een andere originaliteit van dit concept is een systeem dat aan de hand van receptoren en intelligente camera’s de bestuurder herkent. Hopelijk aanvaard deze auto dat Bob achter het stuur gaat zitten, anders… . Afhangend van de snelheid kan het instrumentenbord in een hoek van 45 graden naar beneden of naar boven klappen. Tot slot, een systeem dat de gezichtshoek van de bestuurder analyseert zodat een handsvrije bediening van de instrumenten mogelijk wordt.
Bron : Honda Ontdek meer inzichten
Honda