China is niet meer weg te denken uit het hedendaagse autolandschap. Terwijl de eerste pogingen uit het verre Oosten - vaak met catastrofale crashtestresultaten - op hoongelach werden onthaald, wordt er vandaag anders naar gekeken. Het land is van groot belang in de batterij-elektrische toepassingen in de autowereld en we kopen vandaag ook steeds vaker Chinees. Volvo, Polestar en Lotus zijn eigendom van het Chinese Geely bijvoorbeeld, en MG is terug met een Chinese eigenaar.

2023

Het Chinese Hongqi wil zijn deel van de taart en plant een fabriek in Italië. Het merk is eigendom van de joint-venture tussen het Amerikaanse Silk en het Chinese FAW, dat ook Bestune in zijn portefeuille heeft. Hongqi kondigde eerder al aan dat het naar Europa komt en stelde vorig jaar de S9 voor, een plug-in hybride hypercar met een vermogen van 1.400 pk en duizelingwekkende prestaties, getekend door Walter de’Silva. Een regelrechte aanval op de Europese gevestigde waarden als Ferrari, Maserati en Lamborghini, die Hongqi nu concretiseert met de bouw van een fabriek in Reggio Emilia, in het hart van de Italiaanse ‘motor valley’.


Silk-FAW wil een miljard euro investeren en op 5 augustus de koop afronden van een stuk grond in de stad, al lijkt op dit moment de financiering nog niet volledig rond. Het zal in elk geval snel moeten gaan, want de groep wil al begin 2023 starten met de assemblage van auto’s. De S9 moet Hongqi op de kaart zetten om zo de verkoop van andere modellen een boost te geven.