In 2019 werd Huawei op de zwarte lijst gezet door de Verenigde Staten, waardoor het geen toegang meer kreeg tot cruciale technologie zoals Amerikaanse halfgeleiders of softwaresystemen zoals Android. Sancties die de activiteiten van de Chinese groep zwaar hebben verstoord, vooral de smartphonetak, waardoor het bedrijf op zoek is gegaan naar nieuwe sectoren om het omzetverlies te compenseren.
Het is in deze context dat Huawei zich heeft gericht op de autosector, en meer specifiek op geconnecteerde en autonome wagens, een markt die in volle bloei zit. Net om die reden heeft Huawei de sector als belangrijk bestempeld, des te meer omdat de groep heel wat ervaring heeft met kunstmatige intelligentie, telecommunicatie en dataverkeer. Huawei heeft daarbij niet enkel besloten oplossingen en technologie te leveren aan constructeurs van 'slimme' wagens, maar het heeft zelfs de sprong gewaagd om zijn eigen wagens te produceren in samenwerking met Seres, en meer recent, met Beijing Automotive (BAIC).
De eerste vrucht van de samenwerking met Seres zag begin dit jaar het levenslicht in de vorm van de Aito M9, een grote, volledig elektrische SUV met het formaat van een Cadillac Escalade. De M9 onderscheidt zich met zijn technologie aan boord, met onder meer een hele resem displays aan boord, maar liefst 25 luidsprekers, een gekoelde (of verwarmde) middenconsole en Pixel-LED-koplampen die zelfs een film op een muur kunnen projecteren wanneer de auto stilstaat!
Statelijke berline
Als resultaat van de samenwerking met BAIC heeft Huawei net de Stelato S9 onthuld, een grote elektrische berline die luxemodellen als de Mercedes EQS en BMW i7 in het vizier heeft. Het doel is om 120.000 stuks per jaar te verkopen vanaf 2025.
Met een lengte van 5,16 m, een breedte van 1,987 m en een hoogte van 1,486 m maakt de Stelato S9 in ieder geval indruk. En zoals het een Huawei-product betaamt, kan het model ook rekenen op de nieuwste technologie aan boord, zoals een zelfdimmend panoramadak, cameraspiegels, een volledig digitaal dashboard of nog 'zero gravity'-zetels die een uitzonderlijk zitcomfort beloven.
Er worden drie aandrijflijnen voorgesteld: een achterwielaandrijver van 227 kW (304 pk) met een LFP-batterij van 79,9 kWh (CLTC-autonomie van 665 km), een voorwielaandrijver van 227 kW (304 pk) gekoppeld aan een NMC-batterij van 97,6 kWh (beloofde autonomie van 721 km) en tenslotte nog een vierwielaandrijver die dezelfde batterij krijgt als de voortrekker, maar waarvan de autonomie krimpt tot 672 km vanwege de extra aangedreven wielen. De basisprijs bedraagt 399.800 yuan, wat overeenkomt met ongeveer 51.000 euro volgens de huidige wisselkoers.
Huawei en BAIC hebben vertrouwen in dit nieuwe model en zijn zelfs van plan deze luxeberline ook te transformeren tot een break en zelfs een luxueuze SUV. Voorlopig wordt er echter nog met geen woord gerept over een eventuele uitvoer naar Europa.