Sébastien Vanhouche

10 AUG 2024

Test: Volkswagen Touareg TDI, mini‑Bentley, maar voor wie?

Het VW-vlaggenschip Touareg zit nog steeds in het gamma van Wolfsburg en kreeg onlangs zelfs een facelift! Maar wie is hier nog naar op zoek? Het antwoord aan boord van de dieselversie.

"De Volkswagen Touareg TDI is haast een luxe-SUV die schittert met zijn comfort, zijn technologie en zijn terreinvaardigheid, maar dan zonder een premium badge."

De Touareg is het technologische uitstalraam van Volkswagen en zit nog steeds in het gamma van het Duitse merk, na een carrière van 20 jaar, drie generaties en een miljoen verkochte exemplaren. Een grote SUV waarvan de derde generatie trouwens onlangs nog een facelift kreeg. Het model is al als Rally Raid-wagen, met een gigantische W12 of met een V10-dieselmotor uitgevoerd, maar wat blijft er nog over van deze hoogwaardige afkomst uit het megalomane Piëch-tijdperk?

Advertentie
Advertentie

Design

Technologisch vlaggenschip

De derde generatie Touareg kreeg onlangs een facelift en laat zelfs aan de buitenkant al heel wat knappe technologie zien. Naast een licht hertekende neus krijgt de Duitse SUV namelijk standaard nieuwe IQ.Light HD-matrixkoplampen. Die bestaan uit 19.216 LED’s per stuk voor een totaal van 38.432 lichtpuntjes, waarmee de Touareg verschillende soorten info en boodschappen rechtstreeks op de weg kan projecteren. Zo tonen ze bijvoorbeeld de exacte breedte van de auto wanneer je over versmalde rijstroken rijdt tijdens wegenwerken. Slim bedacht, zeker op een auto van 4,902 m lang, 1,984 m breed en 1,712 m hoog. Een technologie die hand in hand gaat met een lichtsignatuur over de hele breedte van de grille en de kofferklep, maar ook met een verlicht logo achteraan. In België is de enige verbrandingsmotor van de Volkswagen Touareg trouwens enkel als R-Line te krijgen.

In het interieur is het meteen duidelijk dat de Touareg nog steeds het vlaggenschip is van Volkswagen. Zijn materialen en afwerking zijn zelfs de (veel) meer luxegerichte merken van de Duitse groep waardig! En ook aan boord schittert de Touareg qua technologie, te beginnen met zijn uitgebreide en complexe sfeerverlichting in verschillende zones, maar ook met zijn grote displays.

 

Beleving

Grote schermen en nog meer ruimte

Technologie betekent tegenwoordig natuurlijk steeds grotere displays, en de Touareg moet op dit vlak duidelijk niet onderdoen. Standaard beschikt de grote SUV namelijk over een digitaal instrumentenpaneel van 12 inch en een centraal aanraakscherm van 15 inch. De verticale reeks snelkoppelingen en de permanent aanwezige klimaatcontrole maken het scherm vrij gemakkelijk in gebruik. Alleen de indeling van zijn menu’s en submenu’s is even wennen. Gelukkig heeft de Touareg ook nog enkele fysieke knoppen behouden, al zijn die enkel nog op de middenconsole te vinden. Een eerste wieltje regelt het volume, terwijl je met de twee grote draaiknoppen kan switchen tussen de talloze rijmodi. Alleen jammer dat diezelfde aandacht niet aan het stuur is besteed, waar je nog steeds capacitieve toetsen met haptische feedback krijgt die o-zo-moeilijk zijn om mee te werken.

De derde generatie Volkswagen Touareg heeft een wielbasis van 2,904 m. Dat levert zijn passagiers achterin zeeën van ruimte op. Ze krijgen bovendien een handige, verschuifbare achterbank om zich nog comfortabeler te kunnen zetten, of net om de laadruimte te maximaliseren. Naast een royale zitruimte achteraan, geniet het vlaggenschip uit Wolfsburg ook van een van de grootste koffers in zijn klasse! Zijn laadvolume bedraagt namelijk 810 tot 1.800 liter met de achterbank neergeklapt. En ook de toegang is erg gemakkelijk dankzij een knopje waarmee je de luchtvering kan laten zakken om de laaddrempel te verlagen.

 

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Koppelrijke en zuinige diesel

Anno 2024 biedt Volkswagen nog maar een verbrandingsmotor aan onder de motorkap van zijn Touareg in België. Dan hebben we het over de 3 liter-V6 biturbodiesel van 210 kW (286 pk) en 600 Nm koppel. Voldoende om de grote Duitse SUV in 6,4 seconden naar 100 km/u te katapulteren en om een topsnelheid te halen van 236 km/u. Deze koppelrijke motor wordt steeds gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en 4Motion-vierwielaandrijving, waarmee de Touareg ook een geremde aanhangwagen tot 3,5 ton mag trekken! En dat terwijl het verbruik binnen de perken blijft, met een gemiddelde van 8 tot 9 l/100 km. Best redelijk voor een forse SUV van toch 2.118 kg.

Luxueus comfort op en naast de weg

Met een motor van 210 kW (286 pk) en een gewicht van meer dan 2 ton, is de Touareg diesel natuurlijk geen sportieve SUV, ook niet met zijn R-Line-uitdossing. Zijn acceleraties zijn zeker vlot genoeg, maar ook niet supersnel. De Duitse SUV helt ook duidelijk over in de bochten, waar je zijn gewicht duidelijk voelt, net als tijdens het remmen. Schitteren doet de Touareg dan ook met zijn comfort. Naast een zeer stil interieur, gomt de schokdemping van de SUV zelfs de grootste oneffenheden in het asfalt weg! Zijn comfort staat zelfs op het niveau van veel luxueuzere (en duurdere) modellen. De Volkswagen Touareg is een uitstekende machine om kilometers mee te malen, en dat zowel op het asfalt als ernaast. Laten we niet vergeten dat de Touareg ook zeer capabel is in het terrein, onder meer dankzij zijn diverse rijmodi, waarmee je zowel de luchtvering als de vierwieltractie kan instellen. Het is misschien niet de referentie op dit gebied, maar er is niet veel dat de Touareg zal tegenhouden in het terrein.

 

Prijs

De vanafprijs van de 2024 Volkswagen Touareg TDI bedraagt 86.790 euro in België. Een al vrij hoge prijs, waar je nog heel wat opties aan kan toevoegen, al zijn die gelukkig niet zo duur als bij sommige van zijn concurrenten. Daarmee is het wel veruit de duurste Volkswagen in het gamma. De Touareg wordt nog steeds in Slovakije gebouwd, naast de Audi Q7 en de Porsche Cayenne, en is niet per se goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten met hun meer prestigieuze badge. Maar vergeleken met de gelijkaardige SUV van Bentley die een vergelijkbaar comfort kan voorleggen, is de Touareg dan weer veel minder duur! Alles hangt af van hoe je het bekijkt…

Verdict

De Volkswagen Touareg TDI is het vlaggenschip van Wolfsburg en schittert nog steeds met zijn indrukwekkend comfortniveau, zijn spitstechnologie en zijn verrassende terreincapaciteiten. De vraag is echter voor wie dit product bedoeld is. Het beoogde publiek moet in staat zijn om een dure en vrij luxueuze wagen aan te schaffen, maar dan zonder de voorkeur te geven aan een premium badge. Een (zeer) kleine minderheid, dus, waardoor we ons afvragen waarom een dergelijk model nog steeds aanwezig is in de showroom van Volkswagen. Enkel Wolfsburg zal het antwoord daarop weten, maar wij zijn in ieder geval blij dat de Touareg nog niet van de aardbodem is verdwenen.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie