Het D-segment is in België goed voor ongeveer 73.000 wagens per jaar (13 % marktaandeel), waarvan dik 60 procent breaks en 20 procent berlines. Nog wat meer cijfers? De populairste motor is een diesel van ongeveer 2,0 liter (95 %) en de premiumklasse is goed voor ongeveer 28.000 auto’s. De i40 kruist op zijn weg niet alleen de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Insignia en Peugeot 508 maar ook de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3-Serie. Om optimaal te beantwoorden aan de wensen van de Europese markt waarvoor de hij bestemd is, werd de i40 ontworpen in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van het merk in het Duitse Rüsselsheim.

4 deuren, 4 motoren

De sedan heeft een strak ontwerp met een steile daklijn die een beetje doet denken aan een coupé, maar zonder erg voor de ruimte achterin. De stijl streelt het oog en de trots van de eigenaar, dankzij details zoals twee uitlaatpijpen (behalve op de 1.6 benzine) en led-lampen voor en achter. Vier motoren en drie afwerkingsniveaus worden gecombineerd voor een gediversifieerd aanbod, dat begint met de Lounge-versie met 1.6 GDi of 1.7 CRDi 115. Dan volgt de Style-afwerking die alle motoren krijgt (1.6 GDi, 2.0 GDi, 1.7 CRDi 115 en 1.7 CRDi 136). Het gamma wordt afgerond met de Executive met 2.0 GDi of 1.7 CRDi, de twee enige motoren die ook met automaat leverbaar zijn.

De i40 Lounge krijgt mistlampen, een radio-cdspeler met zes luidsprekers, airconditioning, een elektrische parkeerrem en zeven airbags. Het Style-niveau geniet van 17-duimsvelgen, elektronische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar en –begrenzer en parkeersensoren.

Vrijgevige standaarduitrusting

De meest rijkelijk uitgeruste versie is echter de Executive, voorzien van een gps met aanraakscherm, adaptieve xenonkoplampen, lederen zetels met verwarming vooraan én achteraan en elektrische bediening vooraan, een verwarmd stuurwiel, een achteruitrijcamera, handenvrije toegang en 18-duimsvelgen.

Elk niveau kan aangevuld worden met verschillende pakketten, zoals het Techno Pack op de Executive dat bestaat uit een rijstrookassistent die het stuur automatisch corrigeert, bandendrukcontrole, een automatisch parkeersysteem en zijdelingse airbags achterin.

Aan het andere uiteinde van het gamma kan de i40 Lounge beschikken over het Business Pack (met 16-duimsvelgen, snelheidsregelaar, parkeersensoren, automatische klimaatregeling met twee zones en regensensor) of het Business Pack Navi (met als extra’s navigatie, een achteruitrijcamera, handenvrije toegang en het audiosysteem met externe versterker en subwoofer).

Je ziet het, de uitrusting van Koreaans auto’s onderstreept nogmaals de Duitse gierigheid, zeker omdat je ook nog vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking en pechbijstand in heel Europa krijgt. Hyundai komt dus met stevige argumenten voor de fleetmarkt, nog steviger nu de aankoopprijs een grotere rol speelt bij het voordeel van alle aard. Met gunstige gebruikskosten positioneert de i40 zich uitstekend op de belangrijke fleetmarkt, die oploopt tot 65 procent van de verkoop in dit segment.

Rustig, maar doeltreffend

We kregen de kans om een paar honderden kilometers te proeven van de i40, eerst van een sedan 1.7 CRDi 136 pk met automaat en daarna van een Wagon 1.7 CRDi 115 pk met manuele versnellingsbak. Wat meteen opvalt met vier passagiers aan boord is de ruimte. Plaats voor de benen en het hoofd, de passagiers zijn in de i40 aan het feest. Het interieur straalt kwaliteit uit en de afwerking is vrij van kritiek. De inzittenden worden verder in de watten gelegd door een op comfort afgestelde ophanging. De zacht afgestelde besturing mist wat precisie rond het middelpunt, waardoor rijgevoel verloren gaat.

De automaat, a priori al meer geschikt voor ontspannen gebruik, kan ons maar matig overtuigen. Hij reageert niet zo snel, verstikt de motor en maakt hem luidruchtiger dan met de mechanische versnellingsbak. Die laat zich bedienen met een precieze en korte pook, maar de overbrengingsverhouding is zoals gewoonlijk veel te lang. Het verbruik blijft heel redelijk en schommelt rond 6 l/100 km op een traject van voornamelijk snelwegen met 120 tot 140 km/u op de teller.

De i40 is goed afgewerkt en rijkelijk uitgerust en toont zich heel uitnodigend en gemakkelijk in gebruik. Het onderstel en de prestaties nodigen niet uit tot een speels weggedrag, maar zonder te verbluffen kan hij de meeste bestuurders zeker tevreden stellen. Een extra is de rust van zijn betrouwbaarheid.