Make-upsessie
De Santa Fe kreeg weliswaar een facelift, maar die is wel heel discreet. Je moet al een kenner zijn om de verschillen op te merken: de voor- en achterbumpers, de koplampen, de achterlichten, de velgen, de uitlaateindstukken en de zijdelingse beschermstrips.
In het interieur bevindt de grootste nieuwigheid zich precies voor de neus van de bestuurder, namelijk de vernieuwde boordplank (althans op de topversie). We herhalen nog even dat de Santa Fe een SUV is met vijf tot zeven zitplaatsen.
Goed in zijn vel
Onder de sterke 2.2 diesel met 197 pk die we eerder al getest hebben, nestelt zich de 2.0 CRDi. Hoewel die minder krachtig is, ontbreekt het hem niet aan troeven. Op papier lijkt hij heel goed in zijn vel te zitten: 150 pk en 324 Nm bij 2.000 tr/min vallen perfect binnen het gemiddelde. Hyundai hoeft zich al lang niet meer te schamen voor de prestaties van zijn motoren. Wat de prestaties betreft, heeft deze auto alles om jouw rijbewijs vleugels te geven: 187 km/u en 0 tot 100 km/u in 11,7 seconden.
Twee- of vierwielaandrijving
Hyundai biedt de keuze tussen een aandrijving op de voorwielen of alle wielen, maar de manuele zesversnellingsbak is te nemen of te laten. Zijn grote broer, de 2.2, is wel verkrijgbaar met een automaat met zes versnellingen. Dat is trouwens een uitstekende bak.
Beetje verouderd
Plaatsnemen aan boord van de Santa Fe is als terugkeren in de tijd. En dat begint nog voor je bent ingestapt: de sleutel die gescheiden is van de afstandsbediening is niet meer van deze tijd. In het interieur is het algemene ontwerp verouderd. Het klokje lijkt zo uit de Pony van de jaren tachtig te stammen! De boordplank is voornamelijk opgebouwd uit harde materialen, de Santa Fe mist duidelijk verfijning.
De rijpositie lijdt onder een te hoog zitkussen, wat personen met een kleine of gemiddelde grootte niet zal hinderen maar grote jongens zoals ondergetekende daarentegen... Bovendien zijn de lederen zetels behoorlijk hard en ontbreekt elke zijdelingse steun. Jammer, maar laat je hierdoor niet afschrikken. Hoewel de Santa Fe niet de meest glamoureuze SUV is, toont hij toch genereus voor de passagiers. Niet alleen wat de basisuitrusting betreft, maar ook qua ruimte. Of je voorin of achterin zit, plaats is er in overvloed.
Stevige kleine
Hoewel de Santa Fe zeven personen kan vervoeren, is hij niet overdreven groot: hij meet 4,66 m in de lengte, 1,89 m in de breedte en 1,73 m in de hoogte. Met een leeggewicht van 1,8 ton valt te vrezen voor een te kleine longinhoud van de tweeliter. Niets van dat! De motor maakt indruk door zijn soepelheid bij lage toeren en aarzelt niet om door te duwen tot 4.000 tr/min. Het heeft niet veel zin om zo hoog in de toeren te klimmen, het is veel leuker om de vlotte zesbak te bedienen. Hyundai belooft een verbruik van 6,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 169 g/km. Niet slecht, maar zijn grote broer met 197 pk doet nog één tiende per 100 km beter.
De rekening
Bij een gelijke uitrusting verschilt de prijs van de 2.0 CRDi maar 1.000 euro met die van de 2.2 CRDi. En zoals gezegd is het verbruik nagenoeg identiek. Het verschil zit dan ook in de belastingen en de verzekeringen. De kleinste heeft als voordeel dat hij aangeboden wordt in de basisvariant Comfort. Die beschikt maar over vijf plaatsen, maar biedt wel mistlampen, automatische koplampen, een radio met mp3-functie, airco en elektrische bediening voor de vier ruiten en de zijspiegels. De basisprijs bedraagt 30.999 euro.