Die maakt natuurlijk gebruik van een gloednieuw platform, meteen de reden waarom de derde generatie van de SUV, die in 2013 werd geïntroduceerd, op vervroegd pensioen wordt gestuurd. Deze nieuwe BMW X5 gebruikt namelijk het CLaR-platform dat debuteerde onder de 7-Reeks.
Groeispurt
Dat levert de SUV grotere afmetingen op: de lengte ging er met 36 millimeter op vooruit (tot 4,92 meter), de breedte met 66 millimeter (tot 2 meter) en de hoogte met 19 millimeter (tot 1,75 meter). De wielbasis nam met 42 millimeter toe (tot 2.975 millimeter), en garandeert nog steeds een optionele derde zitrij. De tweede rij wordt daardoor verschuifbaar. De kofferruimte schommelt tussen 645 liter met de achterbank rechtop en 1.860 liter met de achterbank neer. De achterklep opent nog steeds in twee delen.
Evolutie
Die staat iets rechter trouwens, die achterklep, maar verder kozen de BMW-designers bij de nieuwe X5 voor een voorzichtige evolutie van het design. De grootste weggevers zijn het niervormige radiatorrooster, dat nu de twee “nieren” visueel met elkaar verbindt, optionele laser-led-koplampen, en de led-achterlichten. BMW introduceert een xLine en M Sport-uitvoering met specifieke aankleding, en laat de velggrootte variëren van 18 tot 22 duim.
Gadgets
Het nieuwe platform levert de X5 nieuwe gadgets op: het infotainmentsysteem, dat voor het eerst visueel verbonden wordt met het volledig digitale instrumentenpaneel, is net als in de 7-Reeks en 5-Reeks ook met gebaren te bedienen, terwijl BMW ook nog steeds trouw zweert aan de bediening met draaiknop. Verder noteren we nog een Panorama Sky Lounge-dak met ingewerkte led-verlichting, en verwarmde en gekoelde bekerhouders.
Motoraanbod
BMW introduceert de X5 met vier motoren, waarvan er drie onze kant op komen. Geen xDrive 50i met 462 pk sterke 4.4 V8, maar wel een xDrive 40i. Die verpakt een 3.0 zescilinder-in-lijn met 340 pk en 450 Nm. Het dieselaanbod bestaat uit de xDrive 30d, eveneens met 3.0 zescilinder, goed voor 265 pk en 620 Nm. De topdiesel is de M 50d, die zijn 3.0 zescilinder voorziet van vier turbo’s en daardoor 400 pk en 760 Nm produceert. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een verbeterde achttrapsautomaat en voorzien van vierwielaandrijving. BMW monteert standaard adaptieve dempers, en biedt in de optielijst actieve antirolstangen, vierwielsturing en luchtvering aan.
Rijhulp
De nieuwe X5 hoeft qua rijhulp niet onder te doen voor de rest van het BMW-gamma: een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie en rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en inhaalhulp (waarbij de X5 zelfstandig inhaalt als de kust vrij is en je de richtingaanwijzer aanzet). Ook een ontwijkhulp, een waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto, en een noodremhulp voor wanneer de chauffeur onwel wordt, staan op het programma. Parkeer- en manoeuvreerhulp en de nodige camera’s mogen niet ontbreken.
Prijzen
BMW kleeft nog geen prijskaartje op zijn nieuwe X5, maar geeft wel mee dat hij vanaf november officieel gelanceerd wordt. De X5 wordt gebouwd in de Amerikaanse fabriek van Spartanburg, waar ook de X3, X4, X6 en de toekomstige X7 van de band rollen.