De Q8 deelt zijn technische basis met de recente Q7, en is 4,99 meter lang en 1,99 meter breed. Met zijn coupésilhouet ligt zijn daklijn lichtjes lager dan die van de Q7: 1,70 meter tegenover 1,74 meter. De bodemvrijheid van de Q8 blijft dan weer genereus: meer dan 25 centimeter (22 centimeter met de basisophanging). Hij wordt uiteraard alleen met Quattro-vierwielaandrijving aangeboden.

5 plaatsen en 605 liter

De aflopende daklijn zorgt ervoor dat de Q8 geen derde zitrij meer kan herbergen zoals in de Q7. Dat betekent niet dat hij voor de vijf passagiers niet meer ruim is: de wielbasis is bijna 3 meter lang en levert een ruim interieur op. Volgens Audi is de Q8 zelfs ruimer dan zijn concurrenten. De achterbank kan optioneel op rails worden gezet om optimaal gebruik te maken van de ruimte. Het koffervolume bedraagt dan 605 liter en neemt zelfs toe tot 1.755 liter met de achterbank neergeklapt.

Achthoekig radiatorrooster

Naast gespierde lijnen heeft de Q8 vooral een opvallende voorkant. Dat is een nieuwe interpretatie van Audi’s fameuze Singleframe-radiatorrooster met achthoekig ontwerp. We zouden het op meer toekomstige Audi-modellen terug moeten zien. Stilistisch zijn er ook frameloze ruiten om het coupégevoel van de Q8 te versterken. De lichtblokken zijn uiteraard even uitgewerkt als op andere Audi-topmodellen: optionele HD matrix-led-koplampen met 24 led-lichten per blok. Geeks willen misschien nog weten dat de lichtanimatie van de Q8 met smartphone te bedienen is.

Q8? Dat heeft een 8

Het interieur bevat uiteraard het gloednieuwe dashboard van de A8. Twee grote schermen op de middenconsole dus, en de intussen bekende virtual cockpit op de plaats van het instrumentenpaneel. De zetels bevatten een massagefunctie, de voorruit is geluidsisolerend en optioneel zijn de zijruiten dat ook.

Vierwielsturing

De standaard Quattro-vierwielaandrijving bevoordeelt in een 40/60-verhouding de achterwielen in normale rijomstandigheden voor meer rijdynamiek, maar optioneel is er ook vierwielsturing voor meer levendigheid. Standaard zijn er adaptieve dempers, optioneel is er luchtvering met een over 9 centimeter instelbare rijhoogte.

48 volt

In Europa wordt de Audi Q8 in de eerste plaats aangeboden met een 3.0 V6 TDI met 286 pk en 600 Nm. Die motor heet 50 TDI en is een microhybride met 48-voltcircuit. De Q8 haalt daarmee 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 230 km/u. Iets later komt er ook een minder krachtige versie van datzelfde blok, de 45 TDI met 231 pk. Een Q8 55 TFSI met 3.0 turbobenzine en 340 pk staat eveneens op de planning. De productie van de Q8 wordt binnenkort afgetrapt in de fabriek in Bratislava. De eerste exemplaren worden eind juli op de Europese markt verwacht.