Het model wordt een van de grote nieuwigheden op het salon van Parijs in oktober. De breakversie neemt de stijlkenmerken over van de berline: een voorkant met een verticaal radiatorrooster, de lichtsignatuur en het cijfer 508 op de motorkap, net als in de gloriedagen van de klassieke Peugeots. De achterkant is natuurlijk volledig nieuw.

Finesse

De 508 SW mikt niet op gigantische laadvolumes, maar heeft wel een aflopende achterkant met lichtstrook tussen de achterlichten. Voor een stevigere presence krijgt de break ook gespierdere wielkasten achteraan. De ruiten achteraan zijn frameloos, net als bij coupés. Vrij zeldzaam voor een break van een massaconstructeur.

De cijfers

De SW is 3 centimeter langer dan de berline, maar is iets korter dan het uitgaande model (5 centimeter om precies te zijn). Zijn dak ligt wel 6 centimeter lager dan dat van de vorige 508 SW: de nieuweling is 1,42 meter hoog. Die nieuwe afmetingen hebben een invloed op het koffervolume: het neemt af van 560 liter tot 530 liter in de nieuwe generatie. De Peugeot heeft een laaddrempel die 63,5 centimeter hoog is, en de kofferklep kan eventueel automatisch geopend worden. Met (in twee delen) neergeklapte rugleuning kan je tot 1.780 liter aan spullen kwijt in de koffer.

Premium

De break neemt natuurlijk de snufjes van de berline over. Op de hoogste uitrustingsversies zien we een nachtzichtassistent, fileassistentie, full-led-verlichting met automatische grootlichten, een automatische noodremhulp en zetels met massagefunctie.

Automaat

De Peugeot 508 SW wordt begin volgend jaar gecommercialiseerd, met een motoraanbod dat bestaat uit twee benzineversies (1.6 PureTech van 180 en 225 pk) en vier diesels (1.5 en 2.0 BlueHDi met 130, 160 of 180 pk). De instapdiesel, de 1.5 BlueHDi met 130 pk heeft een manuele zesbak, maar de andere motoren krijgen de recente achttrapsautomaat standaard.

Plug-inhybride

In de tweede helft van 2019 komt er ook een plug-inversie van de Peugeot 508 SW. De batterijen onder de kofferbodem zouden voor een identiek laadvermogen zorgen als de klassieke motorversies. Het volledig elektrische rijbereik volgens de WLTP-cyclus zou 50 kilometer bedragen.