Hoewel zijn look je wel eens zou kunnen herinneren aan een andere legendarische Britse 4x4 die ondertussen op pensioen is, pakt de Grenadier het voor de rest helemaal anders aan. Om te beginnen omdat hij gemaakt wordt door een bedrijf (Ineos) dat vooral bekendstaat om zijn florissante wereldwijde activiteiten rond aardolie. En ook omdat de Ineos Grenadier vooral ontwikkeld is voor gebruik door professionals en avonturiers. En daar laten deze 5 details geen twijfel over bestaan.

Advertentie
Advertentie

1. Niet voor niets grote knoppen

De Grenadier werd ontworpen met de noden van professionele gebruikers in het achterhoofd, eerder dan liefhebbers van de laatste nieuwe snufjes. Daarom vind je op de middenconsole enorme knoppen, eerder dan een gigantisch dubbel digitaal scherm dat tegenwoordig de norm is. De bediening van de klimaatregeling, de verwarmde zetels of het radiovolume… de knoppen zijn telkens echt groot. Maar die afmetingen en de look van het paneel waarin ze verwerkt zijn, moeten niet alleen zorgen voor een rustieke look. Ze zijn gewoon ontworpen om gebruikt te kunnen worden met werkhandschoenen aan. Op die manier moet je als bestuurder niet telkens je handschoenen uitrekken nadat je bijvoorbeeld bomen gekapt hebt en naar een ander stuk bos rijdt. Het interieur is zelfs waterdicht, zodat je het met kan afspoelen. Maar de Grenadier is toch ook wat modern, met een 12,3 duim groot aanraakscherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Advertentie
Advertentie

2. BMW-roots

Terwijl het koetswerk duidelijk doet denken aan dat van de originele Land Rover Defender, doet de versnellingspook kenners denken aan BMW. Daarbij gaat het niet om kopieergedrag van Ineos, want de versnellingsbak wordt geleverd door ZF, gekoppeld aan motorblokken van de Beierse autobouwer. De automatische achtbak wordt uitsluitend gecombineerd met BMW zescilinders onder de lange motorkap van de Ineos. Daarbij heb je de keuze uit een 3.0 liter diesel met 249 pk en een koppel van 550 Nm, en een 286 pk/450 Nm sterke 3.0 liter benzine. Terwijl het benzineblok leuk klinkt, doet de diesel het natuurlijk beter op het vlak van verbruik.

3. Het dak opent niet alleen

De Ineos Grenadier krijgt een dubbel open dak, boven elk van de voorste inzittenden. Deze ‘Safari’-ramen kunnen apart geopend worden om het interieur te koelen, maar ze kunnen ook in een handomdraai verwijderd worden. Een aantal concurrenten in de categorie van de ‘offroaders’, zoals de Jeep Wrangler en Ford Bronco, doen nog beter met een dak dat grotendeels gedemonteerd kan worden, maar dat is eerder omslachtig en het lukt je niet alleen. Bovendien zorgt de plaatsing van de Safari-ramen ten opzichte van de zetels ervoor dat je in de Grenadier kan genieten van een goede lichtinval en een beter zicht.

Advertentie
Advertentie

4. Dubbele toeter

Helemaal in lijn met zijn eerder massieve en rustieke look, krijgt de Ineos Grenadier een krachtige toeter. Daarmee maakt hij in sommige situaties en in combinatie met zijn afmetingen misschien net iets teveel indruk. Daarom beslisten de ingenieurs van Ineos, die de zaken over het algemeen op een andere manier bekijken dan hun collega’s bij andere merken, om ook een tweede toeter in te bouwen in de Grenadier. Hij kan bijvoorbeeld gebruikt worden om voetgangers of fietsers te waarschuwen zonder ze een meter in de lucht te doen springen. De tweede toeter wordt bediend met een rode knop op de rechter spaak van het stuur. Een rode knop met daarop het pictogram van een fiets...

Advertentie
Advertentie

5. Een geheim opbergvak in het reservewiel

Het buiten op de achterdeur gemonteerde reservewiel is niet alleen praktisch wanneer je lek rijdt. Het is is makkelijk toegankelijk, maar het biedt ook een kleine opbergruimte waar je aan kan zonder de dubbele achterdeur te moeten openen. Het compartiment is 20 liter groot en je kan er kleine spullen in kwijt, bijvoorbeeld vuile of stinkende spullen die je liever niet in het interieur bewaart. Voor de rest van je bagage is de koffer natuurlijk ruim genoeg, met een volume van 1.152 liter, dat oploopt tot meer dan 2.000 liter wanneer de achterste zetels neergeklapt zijn.