De verbrandingsmotor is niet dood en begraven, en dat wil Porsche bewijzen. De Duitse autobouwer heeft net een patent aangevraagd voor een volledig nieuw soort verbrandingsmotor, een… zestaktmotor! Een wat? We leggen het je uit.
Vandaag de dag zijn de meeste voertuigen met een verbrandingsmotor, of dat nu twee- of vierwielers zijn, uitgerust met een viertaktmotor. Dit is hoe ze werken: lucht en brandstof worden in de cilinder gespoten, waar ze door een piston samengedrukt worden. Na deze twee eerste fases, volgt een explosie, die de derde fase start (de arbeidsslag) waarbij de piston teruggeduwd wordt, gevolgd door het ontsnappen van de uitlaatgassen. Vier slagen die samen het principe van de viertaktmotor vormen.
Heeft de viertakt verbrandingsmotor zijn beste tijd gehad?
Jammer genoeg is het rendement van viertakt verbrandingsmotoren niet optimaal, met een cijfer van 30 tot 40%. Dat betekent dat in het beste geval amper 40% van het vermogen dat ontstaat uit de ontploffing gebruikt wordt om het voertuig te doen rijden. Het moet gezegd dat slechts één van de vier fases energie opwekt. Ter info: een elektromotor biedt een rendement van zo’n 80%.
Binnenkort een Porsche met zestakt ‘flat-six’?
Om het rendement van verbrandingsmotoren op te krikken en zo het probleem te milderen, wil Porsche aan de huidige viertaktmotoren twee extra fases toevoegen: nog een compressie- en een arbeidsslag. De 6 fases van het blok dat de ingenieurs in Weissach bedachten, worden verdeeld in twee afzonderlijke cycli. Een eerste waarbij de inspuiting plaatsvindt, een eerste compressie en een eerste arbeidsslag, gevolgd door een tweede cyclus waarbij er een tweede compressie en een tweede arbeidsslag plaatsvind, gevolgd door het evacueren van de uitlaatgassen. Ten minste twee van de 6 fases (één op drie) leveren daarbij energie, zodat de motor niet alleen efficiënter wordt, maar ook nog eens meer vermogen levert.
Wat zijn de voordelen van een 6-takt verbrandingsmotor?
Om ervoor te zorgen dat die twee compressie- en arbeidsslagen op een optimale manier plaatsvinden, heeft Porsche een nieuwe krukas ontworpen die ervoor zorgt dat de op- en neerbeweging van de pistons aangepast kan worden tussen de verschillende fases. Jammer genoeg weten we nog niet hoeveel efficiënter het blok zal zijn en hoeveel extra vermogen deze aanpak zal opleveren, noch voor hoeveel extra complexiteit de nieuwe krukas en de twee extra slagen zullen zorgen. Daarvoor is het waarschijnlijk wachten tot de techniek op de achterwielen van een 911 belandt. Als dat al ooit het geval is…