Geen verrassingen aan de kop: Honda blijft aan de leiding, voor BMW, Yamaha en Piaggio. Daarna volgen Kawasaki, Harley-Davidson, KTM, Sym, Suzuki en Ducati. Alleen KTM en Sym wisten minder te verkopen in deze periode; de andere merken gingen er aanzienlijk op vooruit.

Paradoxaal aan onze markt is dat het gros van de verkoop zich op de twee uitersten van de schaal bevindt: 24% bij de kleine cilinderinhoud tot 125 cc, 26% bij de grote cilinderinhoud van meer dan 1.000 cc, en 17% bij motoren tussen 751 en 1.000 cc. De top 10 per model wordt bij ons ingenomen door zware machines, met onder meer vier BMW’s, en niet de minste: 1200 GS en GS Adventure, 1200 RT en S 1000 XR. Honda kan zijn veelbelovende Africa Twin op de derde plaats parkeren, net achter de twee GS’en. Yamaha kan het succes van zijn MT-07 en 09 bevestigen. Drie scooters vervolledigen de lijst, met Vespa, Sym en Honda.

Meer gedetailleerd kunnen we zien dat het grootste segment op de Belgische markt de roadsters zijn (19,2%), gevolgd door de trails (18,6%), die bovendien de eerste drie plaatsen in de rangschikking per model innemen. De derde categorie van populaire modellen bij ons is die van de scooters van maximum 125 cc (15,8%), omwille van hun praktische aspecten. Tel daarbij de verkoop van maxiscooters (8,4%) en het segment van de scooters voert de rangschikking aan!