François Piette

7 SEP 2011

Jaguar C‑X16: baby‑Jag

De tijdsgeest is gekant tegen grote motoren. De XK coupé mag dan wel prestigieus zijn, hij behoort tot een categorie van ouderwetse, legendarische wagens. Het is tijd voor auto's die kleiner, lichter en groener zijn. Auto's zoals de gespierde C-X16 coupé, die het gamma van Jaguar naar beneden uitbreidt en trouw blijft aan de mythe van het merk.

Droomkoetswerk

Terwijl de concurrentie zwoegt om elke centimeter van het koetswerk in scherpe hoeken te plooien, werkt Jaguar als een klassieke beeldhouwer. De C-X16 is atletisch gebouwd, vol reliëf. Ondanks de beperkte lengte (4,45 meter) maakt hij indruk door zijn voorkomen. Het concept oogt gespierd en krachtig, mede dankzij de breedte van meer dan twee meter.

Traditioneel en modern

In tegenstelling tot het concept C-X75, met een aandrijflijn op maat van een ruimtetuig, heeft de X-C16 een meer klassieke architectuur met een drieliter V6-benzinemotor. Een bescheiden krachtbron? Helemaal niet, want een paar turbo's blaast de longen van Jaguar flink wat leven in en voert het vermogen op tot 380 pk en het koppel tot 450 Nm.

Niet genoeg? Een elektromotor met 95 pk en 235 Nm schiet te hulp om levendige en spectaculaire inhaalbewegingen mogelijk te maken. Gewoon even op de rode knop in het midden van het stuur duwen. De batterijen worden opgeladen door bewegingsenergie te recupereren en liggen achter de zetels voor een perfecte gewichtsverdeling (50/50).

Tot slot geven we nog mee dat deze coupé zich helemaal elektrisch kan voortbewegen tot een snelheid van 80 km/u. De prestaties met V6-motor zijn indrukwekkend: 300 km/u topsnelheid, in 4,4 seconden naar 100 km/u en een CO2-uitstoot van 165 g/km.    

Advertentie
Advertentie
Advertentie