Dit is de echte afstammeling van de mythische XK 120 en E-Type. Jaguar keert op een flamboyante manier terug naar de bron met de zeer verleidelijke F-Type. Compacter dan de XK, maar onweerstaanbaar sportief.

Twee plaatsen

Terwijl we ons wel een korte trip in de XK kunnen voorstellen met een kleine passagier achterin, is de F-Type egoïstischer. Hij heeft maar twee plaatsen, maar zijn architectuur blijft trouw aan de traditie: motor voorin en aandrijving op de achterwielen. Ook de lijn zal de liefhebbers van het merk niet storen: het design is puur en strak, van de koplampen tot de schitterende achterlichten. Deze roadster wordt bedekt met een stoffen kap die in slechts 12 seconden openplooit. Mogelijk zit er ook een coupéversie in de pijplijn.

In het interieur legt Jaguar de nadruk op de kwaliteit van de materialen. We merken ook op dat de draaiknop om te schakelen plaats ruimde voor een traditionele hendel.

V6 en V8

Het hart van dit beest zijn uiteraard de motoren. Jaguar biedt onder de motorkap van de F-Type zijn nieuwe V6 S/C (compressor) benzine aan. Deze motor is rechtstreeks afgeleid van de bekende V8 uit de XF, XJ en XK, die overigens ook beschikbaar is in de F-Type.

De drieliter V6 wordt aangeboden in een variant met 340 pk, goed voor 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Dezelfde motor geniet eventueel van een sportievere behandeling en levert dan 380 paarden. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u draait dan rond 4,9 seconden en deze schoonheid haalt 275 km/u. Geen probleem met gulzigheid? Kies dan voor de 5.0 V8: 495 pk, 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden en bijna 300 km/u topsnelheid.

Voor de transmissie levert Jaguar alleen een automatische achtversnellingsbak, aangepast aan de sportieve roeping van de F-Type. De koppelomvormer wordt vergrendeld vanaf de tweede versnelling (voor een mechanische link tussen de motor en de aangedreven achterwielen) en er is een launch control voor snelle starts.

Actieve uitlaat

Voor de muziekliefhebbers heeft Jaguar gedacht aan een actieve uitlaat, met kleppen die openen tijdens stevig accelereren voor een betere uitlaatgasstroom en vooral een aangrijpend geluid. De S-modellen (V6 S/C 380 pk en V8 S/C 495 pk) hebben het standaard, bij de kleinste motor staat het systeem op de optielijst. De speciale Dynamic Mode regelt de stuurbekrachtiging, de ophanging en de respons van het gaspedaal en opent de uitlaatkleppen voortdurend. 

Wieltreinen

Overal gebruikt Jaguar aluminium, van de structuur tot de ophanging. De constructeur zegt vooral gewerkt te hebben aan de stevigheid van de structuur, voor een natuurlijke en snedige wendbaarheid. De S-modellen genieten van een zelfblokkerend differentieel, mechanisch in de V6 S/C en elektronisch in de V8 S/C.

Prijs

Jaguar maakt voorlopig alleen de basisprijs bekend: 75.900 euro. Nu nog een paar decennia sparen …