Vijf jaar geleden verbruikte een Golf BlueMotion nog 4,5 l/100 km, de nieuwste variant die op het salon van Parijs debuteert, drinkt gemiddeld nog 3,2 liter diesel. Hij plukt de vruchten van een ingrijpende gewichtsreductie, nieuwe motor en betere stroomlijn.

Alle modellen van de nieuwe Golf werden ongeveer honderd kilogram lichter en verbruiken sowieso minder dan hun voorgangers. In het geval van de BlueMotion zijn de ingenieurs erin geslaagd om het verbruik met 15 procent terug te dringen tot 3,2 l/100 km (CO2: 85 g/km). In theorie is een rijbereik van 1.562 kilometer mogelijk, wat we uiteraard graag in de praktijk bevestigd zien.

In vergelijking met de gewone Golf werkte Volkswagen vooral aan de stroomlijn: een 15 mm lagere ophanging, luchtgeleiders aan de zijkant van de kofferklep, een nieuwe dakspoiler, extra bekleding voor de bodem van de auto, gedeeltelijk afgesloten luchtroosters, enzovoort.  Banden met een lagere rolweerstand en hogere druk, een vijfversnellingsbak met langere overbrenging, remenergierecuperatie en een start-stopfunctie behoren ook tot de uitrusting.

Onder de motorkap ligt een nieuwe 1.6 TDI met 110 pk, waarmee de Golf BlueMotion een respectabele topsnelheid van 202 km/u haalt. Voorlopig is dit nog een studiemodel, maar in de zomer van 2013 komt de zuinigste Golf ooit op de markt.