Met zijn vier zitplaatsen en respectabele kofferruimte is de Panamera naar Porsche-normen al zeer praktisch. De sportwagenbouwer ziet nu ook potentieel in een sportieve breakversie van de Panamera.

Op het salon van Parijs presenteert Porsche het studiemodel Panamera Sport Turismo, de voorbode van “de mogelijke Porsche van de toekomst”. Het staat in de sterren geschreven dat Porsche hem op korte termijn in productie neemt, want het merk is op zoek naar nieuwe manieren om zijn gamma uit te breiden. Zo staat volgend jaar de kleine SUV Macan op het programma, waarvoor de verkoopverwachtingen recent naar boven werden bijgesteld (van 45.000 tot 75.000 stuks per jaar).

Met de Sport Turismo mikt Porsche op klanten die waarde hechten aan een handige, grote achterklep en een sportief koetswerk dat het midden houdt tussen een vijfdeurs en een break. Het koetswerk in Liquid Metal Blue oogt vloeiend, onder meer omdat Porsche de buitenspiegels achterwege liet en verving door camera’s in de zijdelingse luchtinlaten. Het dak mondt uit in een verstelbare spoiler van koolstofvezel.

Links starten

Het interieur van de Panamera Sport Turismo oogt hypermodern. Je start de motor van deze Porsche (zoals het hoort) aan de linkerkant maar niet door een klassieke sleutel in het contact draaien.  Je moet duwen op een aanraakscherm aan de linkerkant van het instrumentarium. Ook leuk: de vloer is gemaakt van elektrochromatisch glas, waardoor je met een simpele druk op een knop de hybride aandrijflijn kunt bewonderen.

Plug-inhybride

Standaard rijdt deze auto volledig elektrisch op een elektromotor met 95 pk, ongeveer dubbel zoveel vermogen als in de huidige generatie hybride Porsches. De drieliter V6-benzinemotor levert onveranderd 333 pk. Als beide motoren draaien, haalt deze Porsche 100 km/u in zes seconden.