Net als bij de roadster brengt Jaguar drie versies van de F-Type Coupé, twee V6-modellen en een V8. Bij de coupé heet de topversie echter “R” en stijgt het vermogen met 55 pk. De 5.0 V8-compressor is hier goed voor 550 pk, 680 Nm, een acceleratie naar 100 km/u in 4,2 seconden en een top van 300 km/u. Indrukwekkende cijfers. Een actief elektronisch differentieel leidt alles in goede banen.
De 3.0 V6-modellen van de coupé (340 pk of 380 pk als “S”), verschillen motorisch niet van de roadster. Alle motoren sturen hun vermogen naar de achterwielen via een achttrapsautomaat. Een koolstof-keramisch remsysteem (een optie op de “R” en de “S”) gaat automatisch lichtjes remmen zodra de bestuurder het gaspedaal lost en verlaagt het gewicht met 21 kg.
Zeer stijf
Dankzij de toevoeging van het dak en veelvuldig gebruik van aluminium is de F-Type Coupé de serie-Jaguar met de grootste torsiestijfheid ooit. Opmerkelijk, want de auto heeft geen B-stijl. Ook met het optionele glazen panoramadak zou de F-Type Coupé even stijf blijven. In vergelijking met de roadster is de ophanging iets harder afgesteld.
Roadster of coupé?
De verkoop van de F-Type Coupé start in de lente. Hij kost minstens 68.800 euro en is daarmee 6.500 euro goedkoper (nu ja, minder duur) dan de roadster. Nog een voordeel is dat je iets meer bagage kunt meenemen (407 liter, genoeg voor twee golftassen). Of hij ook mooier is dan de roadster? Dat kun je zelf bekijken op het volgende salon van Brussel.