Het prachtige maatpak waarin de Jaguar F-Type zich mee heeft getooid, veranderde gelukkig niet veel tijdens de implementatie van de vierwielaandrijving. Enkel een verhoging op de motorkap verraadt dat onder het koetswerk de vier wielen worden aangedreven.

Interne ontwikkeling
Deze overbrenging werd door Jaguar zelf, in huis, ontwikkeld en moest er voor zorgen dat het speelse en achterwielaangedreven karakter van de F-Type behouden bleef. Weet dat bij een normale rijstijl al het vermogen nog steeds volledig naar de achterwielen gaat. Het systeem zal enkel bij verlies van grip ook de voorwielen aandrijven. Goed om weten, het is door de hogere cardanas dat er in de motorkap een kleine uitstulping nodig was.

Altijd luid
De motor zelf bleef ongewijzigd. De 5.0 liter V8 met compressor ontwikkelt nog steeds 550 pk en een maximaal koppel van 680 Nm. Genoeg om een vrachtwagen mee aan te drijven. Bij het vertrekken is snel duidelijk dat hij nog niets van zijn panache heeft verloren en dat het luide, donderende uitlaatgeluid nog steeds alomtegenwoordig is. Zijn brul is kwaadaardig en demonisch en dankzij het actieve uitlaatsysteem kun je door middel van een druk op de knop een brullend inferno de lucht in gooien.

Ook met de reflexen van de Jaguar is niets mis. Een druk op het rechterpedaal en de V8 reageert onmiddellijk en kleeft zijn passagiers met hun rug tegen het leder van de stoel. Duivels. Krachtig en zonder te verpinken. Hij is paraat aan eender welk toerental en komt in combinatie met een uitstekende automatische achtversnellingsbak. Die schakelt zacht, en biedt je een soepel, responsief en dynamisch rijgedrag.

Ondertussen
Het speelse karakter van het rijgedrag van de F-Type heeft niet veel moeten inleveren op deze AWD-versie. De F-Type R blijft ook met zijn vierwielaandrijving een erg beweeglijke achterpartij hebben omdat je als bestuurder het gaspedaal erg nauwkeurig kunt bedienen. Wat we wel opmerken, is dat correcties of uitwijken eenvoudiger gebeuren net omdat de aangedreven voorwielen de wagen op het juiste pad houden. AWD of niet, de F-Type vraagt ook in de regen de nodige voorzichtigheid om te besturen. Verwacht je met de AWD-versie dus niet aan de efficiëntie van een Subaru WRX STI!

Gemakkelijk
Speels! De F-Type behoudt zijn vinnige reacties. En eens je je door de handleiding hebt geworsteld en je goed weet hoe het systeem te werk gaat, merk je dat je rijstijl efficiënt en amusant blijft. De vierwielaandrijving heeft de hoge dosis rijplezier dus niet verlaagd. Het is een handig hulpmiddel dat present is wanneer de situatie er om vraagt, zonder dat het systeem de rijkwaliteiten van de F-Type hypothekeert.

Prijs
Met een prijskaartje waarop 114.870 euro staat voor de coupé-versie, is de Jaguar F-Type R AWD zo’n 8.000 euro duurder dan de F-Type met achterwielaandrijving. Een aanzienlijk verschil, maar eentje dat in lijn ligt met de prijzen op de markt. We zien dezelfde meerprijs bij bijvoorbeeld Porsche als je in plaats van een 911 Carrera 2 voor een Carrera 4 kiest.

Het gemiddeld verbruik hangt sterk af van hoe enthousiast je met het gaspedaal speelt. Het gemiddelde aan de pomp kan snel 15 l/100 km overschrijden wanneer je het beest vaak ‘los’ laat. Maar wie doordacht en soepel rijdt, die kan ook afklokken op een verbruik van 12 l/100 km. De F-Type heeft bovendien zoveel koppel dat het niet nodig is om ‘m steeds in toeren te jagen.

Conclusie
Met zijn vierwielaandrijving wordt de F-Type R AWD wat beschaafder in natte weersomstandigheden. Maar maak je geen illusies. Voorzichtigheid blijft geboden wanneer de omstandigheden verslechteren: het zijn nog steeds de achterwielen die eerst worden aangesproken. De verdienste van het AWD is dat het systeem de brute kracht kan kalmeren zonder het rijplezier te fnuiken. Wie echter op zoek is naar het meest homogene pakket, die raden we van harte aan om te kiezen voor de V6 S, die is even efficiënt en iets gemakkelijker te berijden.