Alvorens zichzelf volledig opnieuw uit te vinden vanaf volgend jaar om de concurrentie aan te gaan met luxemerken als Bentley en Porsche, heeft Jaguar besloten zijn huidige gamma op pensioen te sturen. Maar liefst 5 modellen verdwijnen (zeer) binnenkort uit het gamma van het Britse merk, waardoor er nog maar eentje overblijft!

Advertentie
Advertentie

Zoals elk bedrijf dat zich moet verantwoorden aan zijn investeerders, zijn JLR en meer bepaald Jaguar op zoek naar een grotere winstmarge voor zijn producten. Om dat te bereiken, schrapt het Britse merk zeer binnenkort maar liefst 5 modellen uit zijn gamma! Modellen waarvan de winstmarge "quasi nul" bedraagt, aldus Adrian Mardell, CEO van de Britse groep. De XE, XF berline en break, F-Type, maar ook de E-Pace en zelfs de volledig elektrische I-Pace behoren binnenkort dus tot de geschiedenis... Daarmee gaat vrijwel het hele gamma van het merk op pensioen!

Enkel de F-Pace blijft over

Volgens onze conculega's van Autocar zou zelfs de springende katachtige, al sinds 1945 het iconische logo van het Britse merk, verdwijnen van de modellen ten faveure van de merknaam 'Jaguar' voluit gespeld in dezelfde stijl als Land Rover! Tenslotte blijft enkel nog de SUV F-Pace, momenteel het best verkopende model van het merk, in productie in afwachting van de komst van de nieuwe volledig elektrische modellen van Jaguar.

Vernieuwing op komst in 2025

Volgend jaar moet Jaguar dan eindelijk uit zijn winterslaap komen en vers bloed krijgen dankzij een elektrische vierdeurs super-GT. Een volledig nieuw model, dat ook op een volledig nieuw platform wordt gebouwd met de naam Jaguar Electrified Architecture (JEA) en waarvan de ontwikkeling meer dan een miljard euro heeft gekost. Het wordt een "exuberant, vooruitstrevend en gedurfd model" volgens Adrian Mardell, die ook al verklapt dat het de snelste Jaguar ooit wordt! Een model waarvan de vanafprijs rond de 120.000 euro zou moeten liggen, als concurrent voor de Porsche Taycan en Lotus Emeya, met een autonomie van 700 km. Twee andere volledig elektrische modellen met een hoog prestatieniveau moeten volgen in 2026 en 2027.