Het heeft quasi een jaar geduurd sinds de officiële voorstelling van de vijfde generatie Hyundai Santa Fe, maar het model is nu eindelijk beschikbaar om te bestellen bij de Belgische Hyundai-dealers en op de website van het merk. En in tegenstelling tot zijn ietwat anonieme voorgangers, is deze nieuwste iteratie van de Koreaanse 7-zits SUV een opvallende verschijning geworden, met zijn blokvormige silhouet en zijn afwijkende lichtblokken. Laten we de configurator eens in gang zwieren om te zien welke uitvoering ons het meest kan bekoren...

Advertentie
Advertentie
Hybrid of Plug-in Hybrid

De eerste keuze die je moet maken, is die van zijn motorisatie. Voor zijn nieuwste generatie is de Hyundai Santa Fe enkel beschikbaar in België met een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar je kan wel nog kiezen of je die met een stekker oplaadt of niet. Inderdaad: de Santa Fe is er als Hybrid (215 pk) of als Plug-in Hybrid (252 pk). In beide gevallen dient een 1.6 T-GDi als verbrandingsmotor, de PHEV haalt tot 62 km elektrisch rijbereik.

Er is een prijsverschil van 7.500 euro tussen beide aandrijflijnen (60.999 euro vs. 68.499 euro), maar als je thuis kan opladen via zonnepanelen en je woon-werkverkeer volledig elektrisch kan afleggen, is de stekkerhybride zijn meerprijs misschien wel waard. Bovendien krijg je dan standaard vierwielaandrijving en de Luxury-uitvoering op de PHEV, wat samengeteld ook weer 4.000 euro zou kosten op de HEV. We kiezen dus voor de Santa Fe Plug-in Hybrid.

Altijd compleet uitgerust

Dan mag je kiezen tussen een 5-zitter of een 7-zitter. Aangezien Hyundai de Santa Fe bewust heeft ontworpen om een maximum aan ruimte te bieden, lijkt het ons interessant om 1.000 euro extra te betalen voor de twee extra zitjes in de koffer, die nu ook voor volwassenen geschikt zouden moeten zijn. Ook voor de restwaarde kunnen 7 zitplaatsen helpen.

Advertentie
Advertentie

Qua uitvoeringen is de keuze voorlopig nog beperkt: je kan kiezen voor de uitgebreide standaarduitrusting van de Luxury (verwarmde zetels voor- en achteraan, geventileerde en elektrisch instelbare zetels vooraan, dubbele displays van 12,3 inch, 20-inch velgen, ...) of de nog luxueuzere Calligraphy (Nappaleer, relaxzetels, zwarte velgen) voor 2.000 euro extra. Die relaxzetels klinken aanlokkelijk, maar om de prijs enigszins onder controle te houden, kiezen we toch voor de meer bescheiden uitvoering – bovendien vinden we de donkere velgen een afknapper, al kan je ze natuurlijk gemakkelijk verwisselen.

Gratis kleurtjes

Nog een leuk element van de Santa Fe: je krijgt standaard een kleurtje mee! Terracotta Orange wordt namelijk gratis aangeboden, maar wij kunnen niet weerstaan aan Ocado Green Mica voor een meerprijs van 1.000 euro. Je kan zelfs nog gekker gaan met de twee matte lakkleuren Creamy White en Earthy Brass voor 1.500 euro! En nog meer goed nieuws: de keuze tussen zwart of grijs leer is volledig kosteloos. Wij kiezen dus voor het Supersonic Grey, dat goed past bij de groene tint van het koetswerk. En daarmee is onze configuratie rond, want losse opties zijn er (nog) niet op de nieuwe Hyundai Santa Fe!

Prijs ideale Hyundai Santa Fe 2024

Alles samengeteld komen we daarbij uit op een prijs van 70.499 euro voor onze ideale Hyundai Santa Fe 2024. Absoluut niet goedkoop, maar je kan ook kiezen voor een gelijk uitgeruste Hybrid voor 64.999 euro als je de aanschafprijs wil drukken. De Hybrid kan je bovendien nog uitrusten met een glazen panoramadak voor 1.000 euro extra, een optie die de PHEV niet krijgt. Daarmee mikt Hyundai op de duurdere kant van het spectrum van de ‘niet-premium’ 7-zits SUV’s. De Skoda Kodiaq is bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf 53.670 euro als plug-inhybride, terwijl de Renault Espace al vanaf 43.900 euro wordt verkocht met een zelfladende hybride aandrijflijn.