De Jaguar XF neemt met een hertekende blik die lijkt op de grote XJ de Duitse concurrenten opnieuw in het vizier. De facelift geeft de sportieve sedan een frisse look en versterkt zijn charmes. Niet alleen het uiterlijk verandert, zo bleek al uit onze recente test met een prototype.
'Kleine' diesel
Jaguar rust de XF uit met een nieuwe dieselmotor: een 2.2 viercilinder die 190 pk ontwikkelt (of 163 pk in België, om fiscale redenen). Hij wordt, net als de V6 diesel, gekoppeld aan een nieuwe automaat met acht versnellingen. De nieuwe diesel wordt de zuinigste Jaguar van het moment, met een verbruik van 5,4 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 149 g/km. De rest van het gamma verandert niet.
Doordringende ogen
Esthetisch is de nieuwe blik de grootste nieuwigheid. Gedaan met de ronde, uitpuilende koplampen, ze ruimen plaats voor modernere lichtblokken die de Brit een scherpere blik geven. De motorkap volgt elegant de nieuwe vormen van de neus. Zowel de voor- als achterlichten gebruiken led-technologie. Om in schoonheid te eindigen, voorziet Jaguar nieuwe kleuren en velgen. Bij de XFR, de sportieve variant met dik 500 paarden, onderstrepen de bumperschilden en de diffusor achteraan de sportieve ambities.
Hertekend interieur
De aparte sfeer in het interieur van een Jaguar is een zeer overtuigend argument voor klanten die genoeg hebben van de sombere en ernstige Duitse aanpak. Een winnend team verander je niet en daarom voert Jaguar alleen kleine retouches uit. De zetels steunen beter (een gebrek van het vorige model), de boordplank evolueert subtiel en het optionele Bowers & Wilkins-audiosysteem levert 1.200 Watt.