Koetswerk
De Mini Countryman is er in één koetswerkvariant: een vijfdeurs. Hij is een flink stuk gegroeid vergeleken met zijn voorganger. Maar liefst 20 centimeter in de lengte, en dat levert een totale lengte op van 4,30 meter. Goed nieuws ook voor de interieurruimte. Die is toegenomen en is optioneel vlot moduleerbaar: de achterbank biedt standaard plaats aan drie passagiers, de rugleuning kan worden versteld en de zetels kunnen in de lengte worden verschoven.
De bagageruimte varieert daardoor van 450 liter tot 1.390 liter. Minder dan de BMW X1, waarmee hij zijn voorwielaangedreven platform deelt, maar zowat op gelijke hoogte met de nochtans langere X2.
Motor
De Countryman heeft drie benzine- en drie dieselmotoren, en sinds vorig jaar ook een plug-inhybride met benzinemotor. Net als in de BMW X1 en 2-Reeks Active Tourer, die hetzelfde platform gebruiken, begint het motorgamma met driecilinders (One, One D, Cooper en de hybride Cooper S E), aangevuld met viercilinders (Cooper D, Cooper S en Cooper SD).
Het benzineaanbod begint bij de One (€ 25.250), met 102 pk sterke 1.5 driecilinder. De Cooper (€ 27.200) gebruikt dezelfde driecilinder maar puurt er 136 pk uit. De benzineviercilinder? Dat is de Cooper S (€ 31.800) met 192 pk uit een 2.0 viercilinder. Het dieselaanbod bestaat uit de One D (€ 27.050), met 1.5 driecilinder van 116 pk, de Cooper D (€ 29.100), die al meteen switcht naar een 2.0 viercilinder van 150 pk, en de Cooper SD (€ 35.700), die 190 pk uit datzelfde blok puurt. De plug-inhybride Cooper S E (€ 38.450) combineert de 1.5 driecilinder turbobenzine met een elektromotor voor 224 pk.
De dieselmotoren laten we aan de veelrijders en kopers die hun Countryman willen gebruiken om aanhangers te slepen. Wie regelmatig kan opladen en aan het milieu denkt, kan kiezen voor de Cooper S E. Onthoud wel dat zijn aankoopprijs een flink stuk hoger ligt (al maakt het fiscale voordeel dat deels goed) en dat zijn volledig elektrische rijbereik in theorie maximum 42 kilometer bedraagt. Zo vaak mogelijk laden is dus de boodschap.
De meeste kopers zullen daarom kiezen uit benzinemotoren, waarbij de Cooper ons het geschikte compromis lijkt. De One valt met zijn 102 pk en 190 Nm wat te licht uit, terwijl de Cooper S met 192 pk en 280 Nm wel betere prestaties neerzet, maar ook meer verbruikt. Met 136 pk en 220 Nm, een sprint naar 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 200 km/u is de Cooper sterk genoeg om vlot met de dagelijkse verkeersstroom mee te kunnen, terwijl hij met 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km dezelfde verbruiks- en uitstootcijfers voorlegt als de One.
Versnellingsbak
Even opletten voor de versnellingsbak: op de Cooper SD en S E na laat Mini je altijd kiezen tussen een manuele zesbak en, tegen meerprijs, een Steptronic-automaat. Op de benzineversies en op de One D is dat weliswaar een automatisch schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten (gemiddeld € 1.990 extra), op de Cooper D is dat een klassieke achttrapsautomaat. De Cooper SD is alleen beschikbaar met achttrapsautomaat, de Cooper S E met zestraps.
De Steptronic vergroot het rijcomfort in fileverkeer aanzienlijk, maar een deel van het Mini-rijplezier ligt in het schakelgedrag. De manuele versie geniet dus onze voorkeur, temeer omdat de versnellingsbak met dubbele koppeling de finesse van de klassieke achttraps mist. Bovendien kan je het budget dat je daarmee uitspaart gebruiken in de optielijst.
Tot slot is er nog de ALL4-vierwielaandrijving. Die is alleen voorbehouden voor de Cooper D en Cooper SD, en kost je dan nog eens € 2.000 extra. De ALL4 zorgt voor wat meer gemoedsrust op vochtig wegdek, maar is hoegenaamd geen must. Opnieuw budget dat je kunt gebruiken voor de optielijst.
Uitrusting
Want wie Mini zegt, zegt natuurlijk personalisatie. Dat is bij deze Countryman niet anders. Wil je je budget in de gaten houden, dan spring je dus beter voorzichtig om met de optielijst. Mini verpakt gelukkig enkele onmisbare items in handige optiepakketten.
Het Chili-pakket bijvoorbeeld (€ 4.350), dat onder meer een cruise control, beter steunende voorzetels, elektronische airco, een centrale armsteun en een opbergpakket voor de koffer omvat. Dat is in een uitgedunde versie ook de inhoud van het Pepper-pakket (€ 2.100) en het Salt-pakket (€ 950). Voeg je dan nog enkele comfort- en opsmukitems toe, dan tel je al vlot € 7.000 extra neer aan opties.
Wij zouden daarom het Chili-pakket aanstippen, en daar metaalkleur (€ 640), zetelverwarming (€ 340), de verstelbare achterbank (€ 320), navigatie (€ 1.280), Apple CarPlay (€ 260) en digitale radio (€ 260) aan toevoegen. Daarmee heb je al het essentiële, aangevuld met voldoende comfort- en infotainmentzaken. Wie wil, kan daarmee gerust nog verder gaan met personalisatie en luxe.
Onze keuze
Cooper Countryman 6M, met Chili-pakket, metaalkleur, zetelverwarming, verstelbare achterbank, navigatie, Apple CarPlay en digitale radio: € 34.650.
Tweedehands? Bekijk ook onze Mini Countryman-zoekertjes