Koenigsegg heeft eindelijk de productieversie van de Gemera onthuld. En het is duidelijk dat het model trouw is gebleven aan de conceptversie die voor het eerst werd onthuld in 2020, zowel qua styling als qua techniek. Op sommige vlakken gaat de Zweedse megacar met 4 zitplaatsen zelfs verder dan zijn voorbode! Hij heeft namelijk een nieuwe motorisatie gekregen net voor hij in productie is gegaan...
2 motorisaties
Zoals aangekondigd, kan de Gemera worden uitgerust met een driecilinder, de 'Tiny Friendly Giant', bijgestaan door een superkrachtige elektromotor die 'Dark Matter' wordt genoemd. Een samenwerking die een totaal vermogen van 1.400 pk en 1.850 Nm verdeelt over de 4 wielen van de Zweedse schone. Maar er is ook nog een overtreffende trap, want de klanten kunnen er ook voor kiezen om diezelfde elektromotor te koppelen aan een beestachtige V8. Een motor van 5 liter die op zich al 1.500 pk en 1.500 Nm ontwikkelt, maar met de elektrificatie erbij opgeteld kom je aan 2.300 pk en 2.750 Nm!
De extreemste
"De Gemera V8 is niet enkel de krachtigste en meest extreme productiewagen ter wereld, met een verbluffende verhouding van 1,11 pk per kilo, maar het is ook de meest praktische en leefbare sportwagen ooit", zoals Christian von Koenigsegg het zei tijdens de presentatie van de Gemera. Hij maakte ook van de gelegenheid gebruik om het nieuwe hoofdkwartier van het merk in te luiden, het Gripen Atelier.
Voor welke prijs?
De Gemera zal op die plek worden geproduceerd vanaf eind 2024, met de eerste leveringen begin 2025. En hoewel Koenigsegg nog een vanafprijs van 1,7 miljoen euro (exclusief belastingen) liet vallen bij de presentatie van de conceptversie in 2020, werd er nu met geen woord gesproken over de prijs van de productieversie. Toch hebben we een donkerbruin vermoeden dat elk exemplaar een stuk duurder zal worden dan hierboven vermeld...