Wie zegt er dat een ecologisch geweten niet samengaat met een liefde voor auto's? Als je dat hoort, kan je zeggen dat dat totaal niet klopt! Dat bewijst de nieuwe Britse koning Charles III.
Sinds het begin van de jaren 1970 zet hij zich actief in voor de natuur. Een passie die tot uiting komt in een groot aantal goede doelen ten gunste van het milieu. Toch weigert koning Charles nooit een ritje in een sportieve coupé of in een luxueuze limousine die op zijn eiland is gebouwd. Met de kroning van de koning is het de gelegenheid om een kleine inventaris op te maken van wat er allemaal in zijn koninklijke garage te zien is.
Lokale producten
Het mag geen verrassing zijn dat het de Britse merken zijn die de overhand hebben met, blijkbaar, een voorkeur voor de modellen van Aston Martin. Volgens onze conculega's van het dagblad The Guardian bestaat de vloot van koning Charles uit meerdere Astons, waaronder een DB6 Volante uit 1970 die hij kreeg van zijn moeder voor zijn 21ste verjaardag, maar zijn er ook Bentleys, Rolls-Royces, Jaguars en Land Rovers te vinden in zijn garage. De kranige zeventiger heeft zijn liefde voor autorijden dan ook meegekregen van zijn moeder, wijlen koningin Elizabeth II, die zoals bekend regelmatig achter het stuur van haar Land Rovers kroop tijdens haar uitjes naar Schotland.
Al deze auto's worden bewaard in de Royal Mews (de stallen van de Britse koninklijke familie) in Buckingham Palace. Daar staan onder meer een weelderige Rolls-Royce Phantom V uit de jaren 1960, de Phantom IV van zijn moeder en ook een zeer zeldzame Phantom VI. Die drie wagens alleen al hebben een geschatte gezamenlijke waarde van bijna 5 miljoen euro!
Naast deze limousines uit een andere tijd, is koning Charles ook al gespot achter het stuur van een Jaguar I-Pace of van een Tesla Model S. Maar daarbij weten we niet of het gaat om auto's die door de constructeur zijn uitgeleend of eigen wagens...
Cheese and wine
De DB6 Volante van koning Charles, die we onder meer konden zien tijdens het huwelijk van prins William en prinses Kate, is trouwens omgebouwd om te kunnen rijden op bio-ethanol. Een brandstof die wordt gemaakt van restmateriaal van lokaal geproduceerde witte wijn, maar ook van wei uit de kaasproductie. De formule is ontwikkeld door het Britse Green Fuels, dat regelmatig biobrandstof komt leveren bij de koning!
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: