20210701123338corvette2.jpg

Toen hij in 1953 op de markt kwam met een amechtige motor werd de Corvette bijna geschrapt door zijn teleurstellende prestaties. Maar hij won al snel aan populariteit en in de jaren ’60 bereikte het model een soort hoogtepunt: hij zag er beestachtig uit en zijn dikke V8-motoren waren soms tot 7 liter groot, met absoluut monsterlijke prestaties. Twee decennia later werd het icoon echter serieus gemuilkorfd door steeds strengere normen en onbetaalbare verzekeringspremies voor krachtige auto’s. In sommige versies werd het vermogen gewoon gehalveerd.

Recept voor het succes

In 1983 lanceerde Chevrolet de vierde generatie van de Corvette en paste het hem aan zijn tijdperk aan: strakke lijnen, een modern interieur, een onafhankelijke ophanging en een deels digitaal instrumentenbord. Maar de recepten van weleer waren nog lang niet vergeten: de V8 was nog steeds dezelfde en zijn koetswerk was nog altijd in kunststof gemaakt.

20210701123338corvette3.jpg

Vandaag

De 205 pk (van de eerste versies) van zijn 5.7-V8 maken weinig indruk, maar het koppel is wel van de partij, en vooral het geroffel van de uitlaat verwijst naar de mooiste momenten van het model. De Corvette werd doorgaans besteld met een automatische versnellingsbak en laat zich het beste smaken met de T-top verwijderd, de haren in de wind en een elleboog op de deur, surfend op het koppel. Voor sportievere bestuurders was er de LT-versie die flink pittiger was (tot meer dan 330 pk), maar de ultieme variant was de ZR-1, ontwikkeld door Lotus, met een verfijnde ophanging, een manuele zesversnellingsbak en een volledig aluminium motor met tot 400 pk.

20210701123337corvette1.jpg

Hoeveel?

Alles hangt af van de motor, de opties, het type koetswerk (coupé of cabriolet) en, uiteraard, de staat. Reken op iets meer dan 10.000 euro voor een model van de eerste generatie met automaat. Aan het andere eind van het spectrum wordt voor een ZR-1 tussen de 20.000 en de 30.000 euro gevraagd. Gezien de stamboom en de prestaties blijft dat al bij al redelijk.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: