De eerste exemplaren zijn vandaag al bijna twaalf jaar oud, maar zijn daarom niet minder verleidelijk. De vijfliter V10-motor levert 500 pk bij 8.000 tr/min. Ondanks zijn compacte afmetingen (maar 4,3 meter lang), verbaast de ‘kleine’ Lambo tegen de chronometer: meer dan 310 km/u en ongeveer 4 seconden van 0 tot 100 km/u. In 2006 deed Lamborghini er nog een schep bovenop met een versie van 520 pk en een Spyder, die er even sexy uitziet als de coupé. In 2008 was de presentatie van de Gallardo LP 560-4 de volgende stap. Maar dat is een ander verhaal.
Welke prijs?
Nieuw werden ze verkocht rond 150.000 tot 200.000 euro, maar een tweedehands Gallardo kost een fractie van die prijs. Alles is relatief natuurlijk en je moet nog altijd een dikke portefeuille hebben. Een exemplaar uit het begin (2004) met ongeveer 50.000 km op de teller (wat meer is dan gemiddeld), kost ongeveer 65.000 euro. Vreemd genoeg is de zeldzame handgeschakelde versie niet populair op de tweedehandsmarkt. Een recenter exemplaar (2007, bijvoorbeeld) met minder dan 20.000 km op de teller, kost tussen 80.000 en 100.000 euro.
De angst van elke eigenaar: de koppeling
Net als bij andere sportwagens van dit kaliber zorgt vooral de koppeling voor gepeperde onderhoudsrekeningen, zeker in de kwetsbare E Gear-versie. In exemplaren met 500 pk houdt die het maar 10.000 km vol als je hem mishandelt. Prijs van deze tussenkomst: tussen 4.000 en 5.000 euro. Een exemplaar met 520 pk kan daarentegen zo’n 40.000 km bereiken als je een beetje voorzichtig bent. Goed om te weten: met diagnosetoestel is het mogelijk de slijtagegraad van de koppeling te kennen.
Onderhoud
De onderhoudskosten liggen hoog, op hetzelfde niveau als een gelijkaardige Ferrari. Reken op 1.200 euro voor een klein onderhoud en voegt nog twee briefjes van 500 euro toe voor een groot onderhoud met verandering van bougies, filters, …
Conclusie
Het voordeel van relatief hoge prijzen op de tweedehandsmarkt is dat je niet voor verrassingen komt te staan: de Gallardo ziet er sexy uit maar is duur in onderhoud. Een auto voor belangrijke gelegenheden, met een kleurrijk temperament. Twijfel trouwens niet om de uitlaat te vervangen door een model van een onafhankelijke specialist: in de eerste modeljaren was het geluid van het standaardmodel te gedempt. We raden de variant met 520 pk aan, met een sterkere transmissie en waarom geen manuele bak om de prijs te drukken en te genieten van het metalen schakelrooster.