De Lancia Musa is een erg geraffineerde stadsauto. Dankzij een lagere CO2-uitstoot maakt hij voortaan aanspraak op de overheidskortingen op de aankoopprijs, een uitstekende manier om de verkoop wat op te drijven.

Motor

De 1.3 Multijet is een oude bekende die heel wat modellen van de Fiat-groep en andere constructeurs aandrijft, bijvoorbeeld de Opel Corsa. Onlangs werd hij aangepast en kreeg hij een nieuwe gemeenschappelijke inspuitbuis. Hierdoor ontwikkelt de kleine dieselmotor niet alleen meer vermogen, maar verbruikt hij ook minder en stoot hij minder CO2 uit. De versie met 95 pk versie stoot maar 114 gram CO2/km uit en met de gerobotiseerde DFN-versnellingsbak daalt dat zelfs tot 109 g/km.

Mede dankzij het start-stopsysteem is de Musa de beste leerling van de klas. Geen enkele kleine monovolumer – toegegeven, er zijn er niet veel – doet beter. Door de lagere uitstoot geeft de overheid drie procent korting op de aankoopprijs. De motor kan gecombineerd worden met vier afwerkingsniveaus: Argento, Oro, Platino en het erg chique Poltrona Frau.