Waterman: “Een opvolger voor een succesvolle auto tekenen is nooit makkelijk. We hebben met de nieuwe Evoque vooral geprobeerd om het karakter van het origineel te behouden, de technologie een stevige update te geven en het resultaat minimalistisch te doen ogen.”

Vroom.be: Hoe blij waren de ingenieurs toen je zei dat je de verzonken deurklinken van de Velar wilde?

Waterman: (lacht) “Ze zagen het als een uitdaging. Ze moeten zowel werken nadat je je auto een week lang op een Zweedse parking bij een temperatuur van -20 graden hebt laten staan als wanneer je rondrijdt in Dubai bij 45 graden. Daar zijn ze in geslaagd, en bovendien oogt het gestroomlijnd op de flank van de auto.”

Vroom.be: De Velar was een duidelijke inspiratiebron. Haalde je nog ergens anders inspiratie uit?

Waterman: “Dat probeer ik eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden. Onze designdirecteur Gerry McGovern heeft een heel duidelijke designstrategie uitgezet, en die hebben we toegepast op de Evoque. Het basisconcept van de auto was al sterk, dus we hebben dat vooral geoptimaliseerd, met verbeterde verhoudingen. En daar kruipt eigenlijk best veel tijd in.”

Vroom.be: De Evoque wordt wereldwijd verkocht. Is het moeilijk om rekening te houden met smaken van over heel de wereld?

Waterman: “Dat proberen we te vermijden door goed na te denken over het initiële design, de kleuren en materialen. Maar we moeten inderdaad rekening houden met verschillende voorkeuren uit alle hoeken van de wereld. We luisteren daarom naar onze klanten, en bieden bijvoorbeeld duurzamere materialen aan voor het interieur, zodat klanten die dat willen daar bewust voor kunnen kiezen.”

Vroom.be: Is er los van vierwielaandrijving of het Land Rover-logo een typisch kenmerk dat alle Land Rovers moeten hebben?

Waterman: “Volume en verhoudingen. Daar zijn we fanatiek in. We zijn maanden bezig om de verhoudingen van de auto goed te krijgen. De terreincapaciteiten zijn natuurlijk ook belangrijk. Op de Evoque lijken die veel subtieler, maar hij kan het wel degelijk.”

Vroom.be: Vragen klanten ook opnieuw naar een cabriolet?

Waterman: “Nee, dus die komt er niet. De vraag naar de eerste Evoque Convertible was ook heel beperkt, maar de auto toonde wel de diversiteit van het ontwerp. Nu focussen we alleen op de vijfdeurs, want een driedeurs komt er ook niet meer. We hebben wel geprobeerd om deze Evoque zoveel mogelijk coupélooks mee te geven.”

Vroom.be: Wat staat er nu op het programma voor jou?

Waterman: “Dat zou ik graag zeggen, maar ik mag niet (lacht). Er komen nog wat leuke dingen aan. De Defender onder meer, maar daar werk ik niet aan mee. En verder hebben we altijd graag nieuwe segmenten uitgevonden, met de originele Range Rover, de Discovery en deze Evoque. Dat zullen we dus blijven doen.”