In januari van dit jaar onthulde Tesla de ‘nieuwe’ Model S en X, en sinds deze zomer worden de eerste exemplaren van de berline S druppelsgewijs geleverd aan Amerikaanse klanten. Hier in Europa was de oorspronkelijke start van de leveringen al een paar keer stilzwijgend opgeschoven om uiteindelijk bij “einde 2022” uit te komen, maar het begint ernaar uit te zien dat sommige klanten nog veel langer zullen moeten wachten.
Basisversie uitgesteld
Wie namelijk de ‘basisversie’ van de berline S of de cross-over X bestelt, de zogenaamde Long Range, krijgt in de Verenigde Staten vandaag als geschatte leveringsdatum “maart 2023” te zien.
Op de Europese configurator staat nog steeds “einde 2022”, maar ga er maar van uit dat die nog zal worden aangepast. Wie zijn Long Range bestelt met optionele grotere velgen van 21 duim (meerprijs van bijna 5.000 euro) of wie voor de maffe Plaid-versies kiest, kan zijn auto veel vroeger in ontvangst nemen. Voor de Long Range met grote wielen is dat november 2022, voor de Plaid zouden Amerikaanse klanten nog net in 2021 naar levering mogen uitkijken. Met andere woorden: wie meer geld op tafel legt, krijgt voorrang…
Leveringsproblemen
Tesla lijkt het maar niet te kunnen, beloofde deadlines halen. De Model 3, de Model Y, de Cybertruck, de Roadster 2.0 en de vrachtwagen Semi, allemaal komen of kwamen ze meer dan een jaar na de oorspronkelijke beloofde lanceringsdatum op de markt. Maar terwijl bij al die vermelde modellen het probleem vooral ligt bij te optimistisch ingeschatte ontwikkelingstijden, kampt Tesla voor de Model S en X met een heel ander probleem – ze zijn namelijk al op de markt, dus de ontwikkeling zou rond moeten zijn.
Deze keer wringt het schoentje bij de bevoorrading van de productielijnen. Leveringen lopen achter en grondstofprijzen lopen op. Dat verklaart ook waarom duurdere versies toch nog worden geleverd: Tesla geeft doodleuk voorrang aan klanten die dieper in de beurs tasten…