Kwaliteit, stilte, comfort, een rijkelijke uitrusting, maar een iets te braaf weggedrag: die eigenschappen worden vaak toegedicht aan de berlines van Lexus. Vergeet dat allemaal, want deze keer wil Lexus sportief zijn, met de gloednieuwe GS 350.

Uitzondering die de regel bevestigt 

Uitzonderlijk is het niet de autoshow van Frankfurt die recht heeft op de wereldprimeur van de nieuwe GS, maar de chique elegantiewedstrijd van Pebble Beach. De trouwe klanten van het merk zullen ongetwijfeld even de weg kwijt zijn ...

Dynamische trekjes

De stijl van de GS maakt indruk met een dreigende blik, strakke lijnen en een charisma dat alomtegenwoordig is. De kloof met de oudere generaties is gigantisch groot. Het opvallende radiatorrooster lijkt zich in het asfalt te willen vastbijten.

In het interieur behoren de sobere en eenvoudige lijnen van de boordplank definitief tot het verleden. Deze keer deden de Japanse ontwerpers hard hun best voor een stijlvolle inrichting, met keuze uit elegante en kwalitatief hoogstaande materialen zoals drie houtsoorten. De passagiersruimte groeit, net als de koffer die 25 procent groter is dan die van de vorige generatie. De instrumenten zijn naar de bestuurder gericht, een duidelijk teken van sportiviteit. Let ook op het afzonderlijke scherm van het infotainmentsysteem, dat maximaal 32 cm groot is (standaard 20 cm).

Strakkere wieltreinen en krachtige motor

De boodschap is duidelijk: deze Lexus rijdt sportief. Daarvoor werden de sporen vooraan en achteraan breder, werd het platform stijver en kreeg de ophanging aluminium draagarmen om het onopgehangen gewicht te beperken.

Onder de motorkap wachten we met ongeduld op de hybrideversie. Voorlopig biedt Lexus alleen de versie 350 aan, die trouwens erg aantrekkelijk is. Zijn 3.5 V6 benzinemotor levert 306 pk en een koppel van 375 Nm. De krachbron wordt gekoppeld aan een herziene automaat met zes versnellingen.

Lexus belooft een levendiger weggedrag, een vinnigere motor en een scherper motorgeluid. Een stijlbreuk met de absolute stilte die de vorige Lexussen kenmerkte.

Vier rijmodi

Naargelang de omstandigheden of het humeur van de bestuurder zijn er vier rijmodi beschikbaar: Normaal, Eco (wat de afstelling van het gaspedaal verandert, de wijzerplaten blauw verlicht en de klimaatregeling en zetelverwarming aanpast), Sport S (aangepaste respons van het gaspedaal en de versnellingsbak, rode wijzerplaten) en Sport S+ (dat de stabiliteitscontrole, de stuurbekrachtiging en de variabele ophanging aanpast).

Uitrusting

Zoals het een Lexus betaamt, is de uitrusting bijzonder compleet: een systeem dat waarschuwt als je per ongeluk over wegmarkeringen rijdt, een head-upscherm, een Mark Levinson-geluidsinstallatie van 835 watt met zeventien luidsprekers, maar liefst tien airbags, enzovoort.