Bij Mazda leeft de 2 een dubbelleven. Het gamma omvat zowel een 2 die enkel op benzine wordt aangedreven (een puur Mazda-product, dat eind dit jaar echter uit het gamma verdwijnt) als deze 2 Hybrid, die er volledig anders uitziet. Logisch: het is dan ook een Toyota Yaris met een andere badge. Het kleinere Mazda heeft namelijk een partnerschap gesloten met het grote Toyota om deze zuinige hybride uit te lenen, waarmee de gemiddelde CO2-uitstoot van het Japanse merk kan gedrukt worden op hoge boetes van de EU te vermijden. Een verstandige keuze.
Design undefined undefined
Belgisch masker
De Mazda 2 Hybrid werd gelanceerd in 2022, twee jaar na de huidige Yaris. Beide modellen hadden tot voor kort nog een identieke look. Maar vandaag probeert de Mazda zijn Toyota-afkomst te verbergen met een nieuwe voor- en achterzijde, getekend door de Belg Jo Stenuit, de Europese designdirecteur van Mazda. De voorzijde verandert het meest, met een vijfhoekige grille die doet denken aan de andere producten van het merk. Maar natuurlijk blijft de vorm van de Yaris herkenbaar.
Beleving undefined undefined
Groter scherm
Net als de Yaris geniet de Mazda 2 Hybrid van technologische verbeteringen voor modeljaar 2024. De instapversies (Prime-Line, Centre-Line en Exclusive-Line) behouden hun klassieke wijzerplaten, maar de topversies krijgen een digitaal instrumentenpaneel (7 inch in de Homura, 12,3 inch in de Homura Plus), waarvan de personalisatiemogelijkheden vrij beperkt blijven.
Centraal vinden we een aanraakscherm terug van 9 inch (10,5 inch op de Homura Plus). Een grote lacune is het gebrek aan (standaard) GPS, tenzij op de topversie Homura Plus. Voor alle andere varianten moet je dus je smartphone verbinden om je weg te vinden. Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto wel standaard, met of zonder kabel.
Krap achterin
Het dashboard is identiek aan dat van de Toyota Yaris, met een sombere aankleding. Om wat meer licht aan boord te scheppen kan je een panoramadak krijgen, maar enkel op de Homura Plus (die het standaard krijgt). De afwerking is van een goede kwaliteit, maar ook na de facelift is er veel hard plastic te voelen, zoals gewoonlijk in dit segment.
Achterin is de toegang niet erg gemakkelijk, maar de been- en hoofdruimte volstaan voor een volwassene van 1,80 m, met een comfortabele en goed gevormde bank. Maar de hoge gordellijn geeft een onaangenaam ingesloten gevoel op de achterbank. En gezien de smalle binnenruimte, is de middelste zitplaats enkel geschikt voor kinderen. De koffer is ook vrij beperkt, met 286 liter aan laadruimte met de achterbank overeind.