De Mirafiori-fabriek in Turijn werd opgericht in 1939, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, en heeft verschillende generaties Fiat Panda, Punto en Lancia Thema geproduceerd, maar ook de Alfa Romeo MiTo en de Lancia Musa, om maar enkele modellen op te noemen. Sinds het begin van dit decennium bouwt de fabriek ook de Fiat 500e en de Maserati Levante. Het probleem: beide modellen verkopen momenteel maar in mondjesmaat. Met een elektrische automarkt waarvan de groei flink is afgevlakt, verleidt de elektrische stadswagen nog maar weinig klanten, ondanks zijn talloze kwaliteiten. In Italië zijn er in februari bijvoorbeeld slechts 240 exemplaren van de Fiat 500e geleverd, terwijl de Levante stilaan aan het einde van zijn levensloop komt.
De Fiat 500e kende nochtans een sterke start, met bijna 45.000 verkochte exemplaren in 2021! De fabriek kon toen op volle toeren draaien, en Stellantis overwoog zelfs om de productie van het model te verdubbelen door een andere fabriek van de groep in te zetten. Maar in de tussentijd zijn de verkopen van elektrische modellen ingezakt, waarbij zelfs de Mirafiori-site zonder werk dreigt te vallen...
Van 500e naar nieuwe 500 op benzine?
Om de fabriek en haar personeel te redden, overweegt de Italiaanse constructeur om een '500e' met verbrandingsmotor te lanceren, met de Firefly-benzinemotorfamilie die ook in de Panda, 500X en in de Jeep Renegade zit. Meerdere bronnen beweren dat het project als haalbaar wordt omschreven, en dat het alleen nog wacht op goedkeuring van CEO Carlos Tavares.
Als hij het groene licht geeft, zou dit de historische fabriek van Fiat in staat stellen om verder te gaan tot 2027, wanneer de nieuwe generatie van de 500 op het STLA Small-platform wordt gelanceerd. Het valt nog te bezien of de grote baas van de autogroep akkoord zal gaan met de ontwikkelings- en ombouwkosten die gepaard gaan met deze aangepaste versie van de 'New Fiat 500'...