LT staat bij McLaren voor Longtail. Vroeger waren deze auto’s lichtjes verlengd om de topsnelheid te verhogen. Vandaag zijn deze versies vooral de extreemste afgeleiden die de Britse autobouwer maakt. Dat bewijst ook deze 765LT Spider, met een V8 van 765 pk, 800 Nm aan koppel en een geklokte sprint naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden. De topsnelheid ligt op 330 km/u. Met zijn forse prestaties is hij de krachtigste cabrio die de Britse constructeur ooit heeft gemaakt.
Licht en snel
Het verlies van het dak heeft de Britse ingenieurs ertoe aangezet om de stijfheid van het chassis te herzien en het gewicht een beetje te verhogen. Toch zijn ze op jacht gegaan naar elke overtollige kilo. Al bij al weegt deze Spider slechts 49 kilo meer dan de ‘standaard’ 765LT, onder meer dankzij een dak in één enkel stuk koolstofvezel. Het openen ervan vergt slechts 11 seconden en kan ook rijdend tot 50 km/u. Wel zo praktisch. Voor de rest moet je in deze 765 niet veel praktische zaken zoeken. Zijn hoofdbedoeling is namelijk nog steeds om de chronometer nerveus te maken.
Elk detail telt
Alles is er namelijk op voorzien om deze cabriolet even snedig te maken op een circuit als de coupé. Zo is er vooral veel aandacht besteed aan de stroomlijn. De actieve spoiler achterop gaat zich zelfs anders gedragen naargelang het dak open of gesloten is. Als dat geen aandacht voor details is… Dankzij die kleine wijzigingen is de neerwaartse druk 25 procent hoger dan in de 720S Spider.
Beperkt en niet goedkoop
Net zoals van de coupé zullen slechts 765 exemplaren worden gebouwd van deze LT cabrio. Je zal dus snel moeten zijn als deze Brit je charmeert. Nog niet alle exemplaren zijn al verkocht, maar de orderboekjes voor dit jaar puilen al helemaal uit. Wie er een wil, moet zich dus haasten en bovendien minstens 375.000 euro ophoesten, de basisprijs van deze extreme cabriolet.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: