In 1978 was een gemiddelde auto van het formaat van een Volkswagen Golf nog 1,59 meter breed. Vandaag ligt die breedte op zowat 1,78 meter, zo zegt de automobilistenvereniging. Maar daar zijn de achteruitkijkspiegels niet bij inbegrepen, waardoor zowat 70 procent van de nieuwe auto’s eigenlijk breder is dan 2 meter.

Dat levert problemen op bij zogenaamde ‘baustellen’ op de Duitse snelwegen, aldus ADAC. Het verkeer moet op trajecten met bouwwerven vaak over versmalde rijstroken. Vooral de linker rijkstrook krijgt vaak een beperkte breedte opgelegd van 2 meter. Dat betekent dat die rijstrook op trajecten met bouwwerven in theorie alleen voorbehouden is voor compacte auto’s en motorrijders.

Aanrijdingen tussen voertuigen die naast elkaar rijden zijn de tweede vaakst voorkomende oorzaak van ongevallen in bouwwerven, zegt de ADAC. De automobilistenvereniging pleit daarom voor bredere rijstroken bij bouwwerven, met een breedte van 2,1 meter. Wie zich in een bouwwerf liever niet op de linker rijstrook waagt, kan gerust de rechter rijstrook aanhouden: op een traject van 5 kilometer levert een 10 kilometer per uur hogere snelheid amper 25 seconden tijdswinst op, aldus de Duitsers.