De Mercedes-Benz EQT is een gloednieuw model binnen het gamma van het Duitse premiummerk en is afgeleid van de al even nieuwe T-Klasse, die op zijn beurt wat DNA deelt met de Citan. Het is dus wat we in het jargon een ‘ludospace’ of ‘bestelbreak’ noemen, met alle praktische voordelen van een Van, maar dan met het comfort en de luxe van een personenwagen. En in het geval van de EQT gaat het ook nog eens om een volledig elektrisch model, waarmee het EQ-aanbod van Mercedes-Benz nog wat verder wordt uitgebreid.
Klein maar fijn
De EQT komt dus onder de EQV te staan in het gamma van Mercedes-Benz, en dat zie je meteen aan zijn formaat: hij is net geen 4,50 m lang (4.498 mm om precies te zijn), waar de EQV meer dan 5 meter meet in de lengte. Voor stadsbewoners is dat een groot voordeel, zoals we ook hebben kunnen ervaren tijdens onze test, want manoeuvres zijn erg gemakkelijk dankzij zijn vrij compacte formaat en zijn rechte vormen.
Het Van-DNA komt ook terug in de twee schuifdeuren, die de instap achteraan vergemakkelijken (ook in smalle parkeerplaatsen), maar vooral in de 551 tot 1.979 liter grote koffer. Ben je trouwens op zoek naar iets meer ruimte zonder meteen te moeten upgraden naar de EQV, dan brengt Mercedes-Benz binnenkort ook een EQT met verlengde wielbasis uit. Die biedt niet enkel meer zitruimte, maar ook meer zitplaatsen: 7 in plaats van 5 in de ‘korte’ EQT. Nog een praktisch detail: de opvouwbare bagageafdekking in de koffer, die inladen vergemakkelijkt en ook minder plaats inneemt als je hem wil opbergen.
Ergonomisch top
Dat de EQT afgeleid is van een Van, merk je aan meer dan enkel de grote koffer. De materialen zijn mooier dan in de (e)Citan, maar er is wat meer hard plastic te vinden aan boord dan bij de traditionele personenwagens van Mercedes-Benz, en de displays zijn ook niet zo groot en veelvuldig aanwezig. Maar dat heeft ook zijn voordelen, want bijna alle voertuig- en comfortfuncties (zetelverwarming, klimaatcontrole, parkeerhulp, ...) zijn gemakkelijk te bedienen dankzij grote, fysieke knoppen die bovendien duidelijk zichtbaar zijn op het dashboard.
Complete functionaliteit
En hoewel het beperkt is in grootte (7 inch), is het standaard meegeleverde MBUX-systeem aan boord daarom niet minder functioneel: tussen de tellers krijg je alle voertuiginformatie die je maar kan wensen, en centraal is de connectiviteit ook up-to-date, inclusief Apple CarPlay en Android Auto als je liever je eigen apps gebruikt voor navigatie en enterainment. De twee touchpads op het stuur vragen een klein beetje gewenning, maar blijken uiteindelijk erg handig om je handen aan het stuur te kunnen houden terwijl je beide schermen bedient. Doorheen het interieur zijn er ook tal van handige opbergvakken te vinden, waaronder een groot vak boven de voorruit voor papieren, tablets of andere dunne voorwerpen.
Tot 282 km
De Mercedes-Benz EQT is beschikbaar met een enkele, steeds volledig elektrische aandrijflijn: een 90 kW (122 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, gevoed door een 45 kWh grote batterij. Met zijn koppel van 245 Nm heeft die elektromotor meer dan voldoende pit om vlot mee te komen met het verkeer, en in de stad is de EQT zelfs vrij vinnig dankzij de onmiddellijke gasrespons. De autonomie van maximaal 282 km is vergelijkbaar met die van de rechtstreekse concurrentie (met name van Stellantis), en moet volstaan voor de meeste dagelijkse en wekelijkse verplaatsingen. Dankzij een boordlader van 22 kW duurt het ook niet lang om de batterij weer volledig op te laden (een dikke 2 uur), en heb je echt haast, dan duurt snelladen van 10 tot 80% aan een 80 kW-lader ongeveer 38 minuten.
Aangename metgezel
Onderweg gedraagt de EQT zich precies zoals je zou verwachten van een gezinswagen. Ten eerste is er zijn comfort, met een soepele ophanging die bulten en putten voorbeeldig opvangt, terwijl de koetswerkbewegingen toch mooi onder controle zijn dankzij het laag geplaatste accupakket. Maar ook de grote glaspartijen zorgen voor een zeer goed zicht rondom. Achterin krijg je drie volwaardige zitplaatsen, met Isofix-aansluitingen voor de buitenste twee (en nog een derde in de passagierszetel vooraan). Het accupakket zorgt voor een iets hogere plaatsing van de achterbank, maar er is nog steeds voldoende hoofdruimte aanwezig voor lange volwassenen. Er zijn zelfs klaptafeltjes om zonder morsen te kunnen eten en drinken, of om te werken.
Prijs Mercedes-Benz EQT
De Mercedes-Benz EQT is in België verkrijgbaar vanaf 46.573 euro voor de instapversie Advanced Plus met de korte wielbasis. Voor dat geld krijg je al een behoorlijke standaarduitrusting, met onder meer een actieve remassistent, dodehoekassistent, actieve spoorassistent en een snelheidslimietassistent, twee schuifdeuren, een verwarmde achterruit, de hierboven benoemde klaptafeltjes, automatische airco,MBUX met Apple CarPlay/Android Auto, een achteruitrijcamera, licht- en regensensoren, cruise control en nog veel meer.
Wil je een EQT die er nog wat luxueuzer uitziet aan de buitenkant, dan zijn er nog de Premium en Premium Plus-uitvoeringen voor respectievelijk 50.410 en 51.881 euro. Een behoorlijk tarief in absolute zin, maar de restwaarde van de Mercedes-Benz EQT zou vrij sterk moeten zijn, net als bij de andere modellen van het merk.
Ons verdict
We zijn blij om te zien dat het elektrische aanbod bij steeds meer constructeurs aan het groeien is, waardoor de beperkingen steeds kleiner worden voor klanten die op zoek zijn naar een nieuwe auto zonder uitstoot. En dat is des te meer het geval bij Mercedes-Benz, dat met deze EQT zijn reeds talrijke elektrische gamma aanvult met een praktische, compacte en comfortabele ludospace. Eentje die enkel maar meer wapens in zijn arsenaal zal hebben wanneer de verlengde 7-zitter op de markt komt.